PersonuppgiftspolicyCookiepolicyHantera personuppgifterHantera nyhetsbrevGemensam kunddatabasVanliga frågor om annonseringKontakta oss
Personuppgiftspolicy dagstidningar och magasin
Personuppgiftspolicy dagstidningar och magasin
Visa all information

Sammanfattning av personuppgiftspolicy

Till vem riktar sig denna personuppgiftspolicy?

I denna personuppgiftspolicy har vi samlat information som avser kunder (befintliga, tidigare och blivande kunder) samt användare av sajter, appar och tjänster hos DN, Expressen (Expressen Premium och Expressen Lifestyle),  Kamratposten, HD/Sydsvenskan och flera lokaltidningar och magasin.

Personuppgiftsansvar

Bonnier News AB är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi använder personuppgifter huvudsakligen för följande ändamål. 

  • Tillhandahålla prenumerationer och andra produkter och tjänster som du har beställt såsom att leverera din tidning, skicka nyhetsbrev som du prenumererar på och att möjliggöra deltagande vid utbildningar och event. Vi behandlar också personuppgifter för betalnings- och faktureringsändamål, att vid behov verifiera din identitet och att kommunicera med dig om villkor, uppdateringar och liknande samt skapande och tillhandahållande av användarkonto m.m. Några av våra tjänster innebär att du får tillgång till en mer personlig upplevelse som kan baseras på dina aktiviteter på våra sajter m.m.

  • Kundsupport. Vänligen notera att telefonsamtal kan komma att spelas in.

  • Kund- och marknadsundersökningar.

  • Administration av tävlingar.

  • Analys och produktförbättring/utveckling.

  • Direktmarknadsföring och telefonförsäljning, inklusive profilering för dessa ändamål. Vänligen notera att telefonsamtal kan komma att spelas in. Om du har begärt att bli spärrad från direktmarknadsföring eller telemarketing sparar vi relevant kontaktuppgift i ett spärrfilter. 

  • Visa och mäta annonser samt anpassa annonser och innehåll på våra plattformar.

  • Annonsering på andra plattformar.

  • Säkerhet, tvister och verkställande av avtal samt regelefterlevnad.

När du surfar på våra sajter och appar använder vi oss av cookies; läs mer om detta i vår cookiepolicy. Du hittar även en FAQ för behandling av personuppgifter inom ramen för annonsering på våra sajter och appar här.

Ovanstående är en sammanfattande beskrivning av våra huvudsakliga ändamål. För närmare information om vår behandling, gå till “Hur vi använder personuppgifter”.

Gemensam behandling inom koncernen

Bonnier News AB ingår i den större mediekoncernen Bonnier News där även Dagens Industri Aktiebolag (Di) ingår. Bolagen har vissa samarbeten, bland annat avseende en gemensam inloggningslösning för DN/Di och en gemensam kunddatabas, som innebär att bolagen har ett gemensamt personuppgiftsansvar för viss behandling. Läs mer om detta under “Delning av personuppgifter och behandling med gemensamt ansvar”. Du kan också läsa mer om den gemensamma kunddatabasen här.

Kort om dina rättigheter och kontakt

Du har flera rättigheter under GDPR. Du har bland annat rätt att få en kopia på dina personuppgifter och, under vissa förutsättningar, att få dina uppgifter raderade. Du har alltid rätt att invända mot direktmarknadsföring och telefonförsäljning, inklusive profilering för dessa ändamål. Om du har samtyckt till viss behandling har du alltid rätt att ta tillbaka samtycket. Läs mer om vilka rättigheter du har under “Dina rättigheter”. 

Du kan begära radering eller registerutdrag via vårt Integritetscenter under “Hantera personuppgifter”. Via “Hantera nyhetsbrev” kan du avregistrera dig från nyhetsbrev och direktmarknadsföring via e-post. 

Kontaktinformation till oss, vårt dataskyddsteam och dataskyddsombud hittar du under Kontakta oss

Övrigt

Redaktionellt innehåll (t.ex. artiklar, bilder och tv-inslag) och behandling av personuppgifter som utförs i redaktionellt syfte omfattas inte av denna policy. För frågor om det redaktionella innehållet – kontakta ansvarig utgivare.

Läs gärna mer om hur vi använder personuppgifter och hur du tillvaratar dina rättigheter genom att klicka vidare på länkarna till de olika avsnitten nedan. Vänligen notera att det kan finnas kompletterande personuppgiftspolicys och villkor som gäller för vissa av de tjänster som vi erbjuder. 

Introduktion

Till vem riktar sig denna personuppgiftspolicy?

I denna personuppgiftspolicy har vi samlat information som avser kunder (befintliga, tidigare och blivande kunder) samt användare av sajter, appar och tjänster. Bonnier News AB  (org nr: 559080-0917) tillhandahåller flera olika tidningar, magasin och tjänster, och är personuppgiftsansvarig för de kund- och användaruppgifter som behandlas i samband med dessa tjänster.

Titlar och varumärken som omfattas av policyn

Varumärken Tidningar/magasin
Dagens Nyheter Dagens Nyheter
Expressen & Expressen Lifestyle Expressen, Expressen Premium och Expressen Lifestyle, vilket bland annat inkluderar Allt i Hemmet, Allt om Bilar, Allt om Mat, Allt om Resor, Allt om Trädgård, Allt om Trädgård Fixa, Allt om Vin, Amelia, Bontravel, Bonshop, Damernas Värld, Gods & Gårdar, GT, Gård&Torp, Hem och Antik, Hembakat, Hälsoliv, Korsord, Kvällsposten, Lantliv, Leva & Bo, M-Magasin, Mama, Placeringsguiden, Privata Affärer, Sköna Hem, Styleby, Söndag, Tara, Teknikens Värld, Topphälsa, TV 14 och Vi Föräldrar.
Kamratposten.
Lokaltidningar Lokaltidningar: Arbetarbladet, Arboga Tidning, Avesta Tidning, Bandypuls, Borlänge tidning, Bärgslagsbladet, Dala-Demokraten, Fagersta-Posten, Falköpings Tidning, Falu-Kuriren, Gefle Dagblad, Helsingborgs Dagblad, Hockeypuls, Hudiksvalls Tidning, Jnytt, Jönköpings-Posten, Landskronaposten, Ljusdals-Posten, Ljusnan, Länstidningen Södertälje, Länstidningen Östersund, Mora Tidning, Nerikes Allehanda, Nordvästra Skånes Tidningar, Norrtelje Tidning, Nya Ludvika Tidning, Nynäshamns-posten, Sala Allehanda, Skaraborgs Läns Tidning, Skånska dagbladet, Skövde Nyheter, Smålands Dagblad, Smålands-Tidningen, Smålänningen, Sundsvalls Tidning, Sydsvenska Dagbladet, Söderhamns-kuriren, Södra Dalarnes Tidning, Tidningen Härjedalen, Tidningen Ångermanland, Tranås-Posten, Tranås Tidning, Vestmanlands Läns Tidning, Vetlanda-Posten, Värnamo Nyheter, Västgöta-Bladet, allehanda.se, bblat.se, dt.se, helahelsingland.se, Örnsköldsviks Allehanda, Östersundsposten.

Bonnier News AB driver även webbshoppen NOA Gallery som har en separat personuppgiftspolicy som du hittar här.

Personuppgifter som vi samlar in

Kategorier av personuppgifter

Nedan har vi sammanfattat vilken typ av personuppgifter som vi huvudsakligen behandlar.

Kategori Exempel på personuppgifter som ingår
Namn och kontaktuppgifter För- och efternamn, e-postadress, postadress, telefonnummer, leveransadress, faktureringsadress och andra eventuella kontaktuppgifter.
Personnummer Personnummer.
Autentiseringsuppgifter Användarnamn och lösenord.
Kontoinställningar Information som du lägger till din profil i ditt användarkonto.
Kundprofildata Ålder och kön samt statistik om det område där du bor, t ex uppgifter om det bor en stor andel småbarnsfamiljer eller pensionärer i området, eller om det överlag finns många hyresrätter eller bostadsrätter i området. Information om hushållet har en bil eller inte. Kund-ID.
Betalningsuppgifter Betalningsmedlets nummer (till exempel kreditkortsnummer) och associerad säkerhetskod eller bankkontonummer och liknande betalningsuppgifter.
Köphistorik Information om köp och prenumerationer, summa, tid för köp och erbjudanden som du utnyttjar.
Enhetsdata Data om din enhet, t.ex. information om du surfar på en mobil eller dator och vilken browser du använder. Detta kan även innefatta information om IP-adress, cookie-ID och andra online-identifierare, inställningar (t.ex. språkinställningar) och programvarukonfigurationer som du använder.
Användningsdata Information om hur du använder våra digitala tjänster, t ex information om vilka funktioner som du använder, hur du navigerar på våra sajter, vilka annonser du klickat på i våra nyhetsbrev, vilka delar av våra sajter du besöker inklusive våra sidor på sociala medier såsom våra Facebook-sidor, din plats, favoriter bland de nyhetsartiklar som du sparar i din profil på ditt användarkonto och ämnen/skribenter som du följer, vilka aktier du följer i en ekonomiapp och liknande information.
Korrespondens Information som du skriver i meddelanden som du skickar till oss, såsom feedback och recensioner, frågor och information som du lämnar i kundtjänstärenden. När du kontaktar oss, t ex för kundsupport genom telefonsamtal eller chattsessioner med våra representanter eller när vi kontaktar dig för telemarketing, kan samtalen komma att spelas in och sparas under en viss tid.
Specialkost/allergi Information om vilken specialkost du vill ha eller mat du är allergisk mot i samband med deltagande vid ett event eller utbildning.
Loggdata Information om produkten du loggade in på, datum och tid, IP-adress samt eventuella felmeddelanden.
Yrkesrelaterad information Titel/roll, företag och specialisering/bransch. Används endast om vi har en relation till dig i din yrkesroll
Specialkost och/allergi Information vilken specialkost du vill ha eller mat du är allergisk mot i samband med deltagande vid ett event eller utbildning.

Övrigt

Vilka uppgifter som vi samlar in kan variera och beror på vilken tjänst du använder, samt vilka integritetsinställningar du har gjort på din dator eller mobil, och de funktioner som du använder i tjänsterna.

Hur samlar vi in personuppgifterna?

Uppgifter som du lämnar

Vissa uppgifter samlar vi in direkt från dig, exempelvis när du tecknar en prenumeration eller när du skapar och använder ett användarkonto i en av våra appar eller på våra sajter, anmäler dig till ett evenemang, registrerar dig för ett nyhetsbrev, köper en produkt i en webbshop eller kontaktar oss för support.

Gåvogivare

Uppgifter som lämnas av din gåvogivare för det fall att du får en prenumeration i gåva.

Arbetsgivare

Uppgifter som lämnas av din arbetsgivare för det fall att du får en prenumeration/produkt genom din arbetsgivare. 

Användning av tjänst m.m

Vi får en del av informationen genom att registrera hur du interagerar med våra tjänster och produkter, exempelvis genom användning av teknik som cookies på våra sajter/appar och genom information som vi får tillgång till via den enhet (som mobil, dator eller surfplatta) du använder dig av när du tar del av våra tjänster, såsom IP-adress, språkinställningar och pushinställningar. I vissa fall kan vi genom särskild mätteknik knyta data vi samlar in om dig via olika enheter du använder när du besöker våra tjänster i syfte att uppnå relevans i anpassat innehåll och annonser på våra sajter/appar.

Externa källor

Vi kan även hämta uppgifter från externa källor. Sådana källor kan inkludera följande externa källor.

  • Vi samlar in vissa uppgifter med hjälp av InsightOne Nordic AB, som är ett personuppgiftsbiträde till oss. Med hjälp av InsightOne samlar vi in kontaktuppgifter och personnummer från iDM (idm-adress.se), information om bilinnehav från Transportstyrelsen (transportstyrelsen.se) och demografiska data för bostadsområden från SCB (scb.se) eller CreditSafe (creditsafe.com). Vi använder dessa uppgifter för att kontrollera och komplettera våra kunders kontaktuppgifter (namn, adress, telefonnummer), samt för att tillföra statistiska data för kundens bostadsområde, hushålls-ID samt information om hushållet äger en bil eller inte. Vi kompletterar även kunduppgifterna med personnummer så att vi kan utföra kontroll mot NIX-registret innan telefonförsäljning sker samt för kontroll av avlidna.

  • I vissa fall sker insamlingen via vår betaltjänstleverantör, t.ex. Klarna. Vid användning av en tjänst som kräver betalning samlar vi in namn, personnummer, adressuppgifter och betalsätt från betalningsleverantören för att bekräfta din identitet och adressuppgifter.

  • Sociala nätverk, när du ger en tjänst åtkomst till dina uppgifter i ett eller flera nätverk, exempelvis om du valt att identifiera dig via Facebook eller Linkedin samlar vi in uppgifter från din offentliga Facebook- eller Linkedinprofil.

  • Leverantörer som hjälper oss att fastställa geografiska positioner baserat på IP-adress.

  • Partners som vi samarbetar med för att erbjuda våra tjänster eller delta i gemensam marknadsföringsverksamhet, vi kan exempelvis samla in dina personuppgifter från en samarbetspartner vid ett event vi arrangerar om du anmält dig till eventet via vår samarbetspartner.

  • Offentligt tillgängliga källor, till exempel öppna myndighetsdatabaser eller andra datakällor som är tillgängliga för allmänheten, såsom SPAR (Statens Personadressregister).

  • När vi anordnar ett event som riktar sig till företag och/eller personer i deras yrkesliv så kan vi samla in kontaktuppgifter från våra samarbetspartners, t.ex. Bisnode, eller från offentligt tillgängliga källor, t.ex. sajter och sociala medier såsom LinkedIn. Uppgifterna används för att kontakta potentiella kunder för att marknadsföra våra tjänster och produkter. Vi kan även samla in uppgifter om titel och eventuell specialisering, arbetsplats bransch. Dessa uppgifter samlas in från dig eller från offentliga källor och används av oss för att kunna anpassa relevanta erbjudanden för dig i din yrkesroll samt för att kunna leverera produkter till din arbetsplats. 

Övrigt

Om du inte lämnar uppgifter som är nödvändiga för att få tillgång till våra tjänster eller en viss funktion finns det en risk att du inte kommer att kunna använda den specifika tjänsten eller funktionen.

Hur vi använder personuppgifter

För att tillhandahålla våra tjänster och produkter 

Beskrivning av behandling

Vi behandlar personuppgifter för att förse dig med tjänster och produkter som du har beställt eller begärt, t ex för att leverera din tidning eller ditt magasin till din bostadsadress, för att skicka ett nyhetsbrev som ingår i din prenumeration och att möjliggöra för dig att närvara vid utbildningar och event som du har anmält dig till. Vi kan också behöva verifiera din identitet eller ålder för att säkerställa att du är berättigad till ett visst erbjudande. Om du är kontaktperson för ett av våra kundföretag behandlar vi dina uppgifter för att tillhandahålla motsvarande tjänster och produkter till företaget. 

Om ett digitalt konto ingår i tjänsten behandlar vi personuppgifter för att skapa och ge dig tillgång till ett användarkonto, och för att därefter kunna tillhandahålla användarkontot. Dina inloggningsuppgifter kan i vissa fall användas för att logga in på användarkonton som tillhandahålls av andra varumärken och bolag inom Bonnier News.

Vi behandlar också personuppgifter för att kunna anpassa innehåll och ge dig tillgång till en mer personlig upplevelse av våra tjänster som kan baseras på dina aktiviteter på våra sajter, intressen och favoriter m.m.

Om du är deltagare, talare eller jurymedlem vid ett event, eller om du representerar ett företag som deltar vid ett tävlingsevent, behandlar vi dina uppgifter för att administrera ditt/ditt företags deltagande vid eventet. Under rubriken “Särskilt om event” finns mer information om personuppgiftsbehandling i samband med event.

Kategorier av personuppgifter

Namn och kontaktuppgifter, autentiseringsuppgifter och kontoinställningar (om du har ett digitalt användarkonto), personnummer (om du gör ett köp som konsument och vi behöver verifiera din identitet för att verifiera om du är berättigad till ett visst erbjudande), yrkesrelaterad information (endast om du köper en produkt eller tjänst i din yrkesroll). För att kunna anpassa innehåll och på så sätt erbjuda en personaliserad tjänst kan vi behandla enhets- och användningsdata, köphistorik och kundprofildata.

Laglig grund

Om du själv är beställare/köpare av tjänsten/produkten är den lagliga grunden Avtal för alla åtgärder som är nödvändiga för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsten, inklusive eventuell anpassning av innehållet i tjänsten. Detta kan t ex innefatta leverans av en tidning du prenumererar på eller att möjliggöra inloggning på ditt digitala konto. I vissa fall kan vi behöva behandla personnummer för att kunna tillgängliggöra ett erbjudande som endast vissa personer är berättigade till.

Om ditt företag är beställare av tjänsten/produkten är den lagliga grunden Berättigat intresse.

Viss behandling i samband med event kan ske med stöd av Avtal, Berättigat intresse eller Samtycke. Läs gärna mer under rubriken “Särskilt om event”.

Betalning och fakturering

Beskrivning av behandling

Vi behandlar personuppgifter för att kunna genomföra betalningar och skicka fakturor samt att vid behov verifiera din identitet, t ex vid fakturabetalning.

Kategorier av personuppgifter

Namn och kontaktuppgifter, betalningsuppgifter, personnummer vid fakturabetalning/autogiro.

Laglig grund

Avtal. Behandlingen av personnummer är nödvändig för identifiering av rätt kund för betalning.

Kommunikation om din tjänst

Beskrivning av behandling

Vi kan behöva kontakta dig per e-post, telefon, sms, push-funktion eller på andra sätt för att ge dig information som är relevant för din prenumeration, ditt köp eller nyttjande av våra tjänster. Vi kan t.ex. informera dig om när en prenumeration är på väg att upphöra eller när vi gör uppdateringar eller ändringar i våra villkor, meddela dig när säkerhetsuppdateringar är tillgängliga, påminna dig om varor som finns kvar i din kundvagn, eller informera dig om att du måste vidta en åtgärd för att hålla ditt konto aktivt.

Kategorier av personuppgifter

Namn och kontaktuppgifter.

Laglig grund

Vilken laglig grund som används beror på vilken relation vi har med dig och vad kommunikationen gäller.

  • Om kommunikationen rör sådant som vi är skyldiga enligt avtalet att kommunicera till dig: Avtal.

  • Om kommunikationen rör sådant som vi har en skyldighet enligt lag att kommunicera: Rättslig förpliktelse. 

  • Om kommunikationen rör sådant som vi inte är skyldiga att kommunicera till dig men som vi tror kan vara till nytta för dig när du använder våra tjänster: Berättigat intresse.

  • Om vi har ett avtal med företaget du representerar och vi är skyldiga enligt avtalet att kommunicera viss information till företaget: Berättigat intresse.

Särskilt om event

I samband med event förekommer viss behandling utöver den som beskrivs under andra rubriker i denna policy. 

  • I vissa fall kan vi behandla och publicera bilder eller inspelat material från eventet där du förekommer för att informera om våra kommande event. Den lagliga grunden är Berättigat intresse.

  • Som talare eller deltagare behandlar vi också ditt namn och bild i marknadsföringssyfte för det fall du lämnat ditt separata medgivande till sådan marknadsföring i enlighet med lagen om namn och bild i reklam (1978:800). Den lagliga grunden är Avtal. 

  • Vid anmälan till ett event kan du också behöva lämna uppgift om allergier och specialkost till oss eller vår samarbetspartner för att vi ska kunna tillhandahålla mat/tilltugg på eventet. Den lagliga grunden är Samtycke.

  • Vi kan komma att publicera deltagarlistor för eventet (namn, företag, titel) och tillhandahålla dig en namnskylt på eventet. Vi kan komma att använda en särskild event-app för att tillhandahålla information om eventet m.m. Den lagliga grunden är Berättigat intresse.

  • Om du deltar i egenskap av jurydeltagare behandlar vi dina kontaktuppgifter för att administrera ditt jurydeltagande. Den lagliga grunden är Berättigat intresse. 

Om du deltar vid ett event kan dina kontaktuppgifter delas med eventets samarbetspartners, läs mer under avsnittet “Delning av personuppgifter och behandling med gemensamt ansvar”.

Kundsupport, samtalsinspelningar m.m.

Beskrivning av behandling

Vi behandlar dina uppgifter för att tillhandahålla kundsupport och för att hantera reklamationer avseende ditt köp eller din prenumeration, event, utbildning eller annan tjänst eller produkt. Vi behandlar också personuppgifter när du kontaktar vårt dataskyddsteam eller dataskyddsombud. 

Om du kontaktar vår kundservice per telefon, t.ex. för kundsupport, kan samtalet komma att spelas in för din och vår säkerhet och/eller i kvalitet- och utbildningssyfte.

Om vi kontaktar dig per telefon för att marknadsföra våra tjänster eller produkter till det företag du representerar kan de delar av samtalet där avtalsöverenskommelse skapas komma att spelas in för att använda som avtalsunderlag. 

Kategorier av personuppgifter

Namn och kontaktuppgifter, korrespondens.

Laglig grund

Vanligtvis Avtal eller Berättigat intresse, men detta beror på ärendet ifråga. Samtalsinspelning sker med stöd av berättigat intresse.

Kund- och marknadsundersökningar

Beskrivning av behandling

Vi kan skicka ut kundundersökningar via e-post och be dig att utvärdera exempelvis en tjänst som du använt. Vi kan också skicka en förfrågan om du vill vara med i en av våra paneler. 

Kategorier av personuppgifter

Namn och kontaktuppgifter, korrespondens (dina lämnade svar).

Laglig grund

Berättigat intresse.

Administration av tävlingar och omröstningar

Beskrivning av behandling

Om du deltar i en omröstning eller tävling som vi anordnar behandlar vi dina uppgifter för att administrera ditt deltagande, vilket innefattar bl a insamling av svar från dig samt att utse och kommunicera en vinnare.

Kategorier av personuppgifter

Namn och kontaktuppgifter samt innehållet i kommunikation (svar i tävling eller omröstning).

Laglig grund

Berättigat intresse.

Analys och produktförbättring/utveckling

Beskrivning av behandling

Vi använder uppgifter för att analysera och förbättra våra befintliga tjänster och produkter, bland annat genom att uppdatera funktioner och få en ökad förståelse för hur vi kan göra användarupplevelsen smidigare för dig. Vi använder till exempel felrapporter för att förbättra säkerhetsfunktioner, användarbeteende, sökfrågor och klick på våra sajter för att förbättra relevansen för sökresultat, för att avgöra vilka nya funktioner som ska prioriteras, vilket innehåll som ska publiceras på sajten och placering av innehåll. Vi använder även olika analysverktyg såsom Google Analytics för att samla in data om hur våra sajter används och göra analyser utifrån dessa uppgifter. Denna data kan exempelvis visa vilka sidor som är mest besökta, vilken väg besökare tar genom sajten, och från vilka sidor besökare lämnar sajten. Webbanalys kan även ge insikt i besöksfrekvens och vilket innehåll som besöks under längst tid. Genom att ställa frågor till våra kunder och besökare kan vi också utvärdera våra tjänster och produkter. Denna analys kan bland annat ligga till grund för produktförbättringar.

Vi tar också fram statistik och aggregerade analyser avseende vår affärsverksamhet för att kunna fatta välgrundade affärsbeslut och planera strategier framåt för verksamheten. Vi använder då främst anonymiserad data.

Kategorier av personuppgifter

Enhets- och användningsdata, kundprofildata, yrkesrelaterad information (om vi har en relation till dig i din yrkesroll), köphistorik.

Laglig grund

Berättigat intresse.

Direktmarknadsföring och telefonförsäljning, inklusive profilering för dessa ändamål

Beskrivning av behandling

Vi använder olika kanaler för marknadsföring, t.ex. post, telefon, e-post, SMS och andra digitala kanaler. Vår marknadsföring kan, beroende på kanal, avse våra egna och andra bolags produkter och tjänster. 

Vår marknadsföring kan anpassas baserat på  hur du har använt våra tjänster, såsom läs- och köphistorik samt ålder, kön och demografiska data. Om du har en relation till oss i egenskap av yrkesperson kan profilering även göras baserat på titel och företag. Vi kan exempelvis välja att rikta viss marknadsföring till en viss målgrupp, t ex ”kvinnor i Stockholm mellan 30-35 år som har läst mycket om ekonomi”. En del av den profilering som görs sker med så kallad maskininlärning (“Artificial Intelligence” eller “AI”). Genom AI försöker vi förstå vilka produkter som en läsare kommer att vara mest intresserad av baserat på vad läsaren tidigare har tagit del av på våra sajter.

Du har alltid rätt att invända mot direktmarknadsföring och telefonförsäljning, inklusive profilering för dessa ändamål. Läs mer under avsnittet "Dina rättigheter" och "Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter". 

Du kan också begränsa våra möjligheter att samla in viss enhets- och användningsdata som kan användas för att anpassa våra erbjudanden till dig. Gå till “Cookie-inställningar”, “Anpassa cookies” eller liknande på aktuell sajt/app och neka cookies/tekniker som används för profilering och anpassning av erbjudanden mm. Du hittar också mer information om cookies och liknande tekniker här.

Kategorier av personuppgifter

Namn och kontaktuppgifter, enhets- och användningsdata, köphistorik, kundprofildata, yrkesrelaterad information (gäller endast personer som får marknadsföring i sin yrkesroll).

Laglig grund

Berättigat intresse.

Visa, mäta och anpassa annonser på våra plattformar

Beskrivning av behandling

Vi behandlar vissa uppgifter för att kunna visa och mäta annonser, samt för att kunna anpassa dessa annonser på våra sajter och i våra appar baserat på hur du har använt våra tjänster, såsom läs- och köphistorik samt ålder, kön, geografisk plats och demografiska data. Vi kan exempelvis välja att visa en annons till en viss målgrupp, t.ex. ”män mellan 50-55 år som har konsumerat mycket innehåll inom kategorin trädgård”. Om du har en relation till oss i egenskap av yrkesperson kan profilering även göras baserat på titel och företag. En del av den profilering som görs sker med så kallad maskininlärning (“Artifical Intelligence” eller “AI”). Genom AI försöker vi förstå vilka produkter som en läsare kommer att vara mest intresserad av baserat på vad läsaren tidigare har tagit del av på våra sajter.

Du kan också få anpassad annonsering genom att vi matchar våra kundregisters e-postadresser med våra annonsörers kundregisters e-postadresser och på så sätt kan vi inkludera dig i en viss målgrupp. Matchningen sker genom att vi och annonsören laddar upp våra respektive register med våra kunders e-postadresser i ett sk. hashat format (som gör att man inte kan utläsa själva e-postadressen) till en plattform som automatiskt matchar de hashade e-postadresserna. Om du är kund hos både oss och annonsören blir det en matchträff och du blir indelad i en viss målgrupp hos oss som styr vilka annonser du får från annonsören. För att du ska kunna få denna typ av riktad annonsering krävs, förutom ditt samtycke till vår användning av cookies för annonsändamål, att du kontinuerligt loggar in på våra sajter.  

För själva matchningen är vi och respektive annonsör gemensamt personuppgiftsansvariga vilket innebär att du kan vända dig till både oss och annonsören för frågor om matchningen och hur din e-postadress behandlas med anledning därav. Du finner lista med aktuella annonsörer här.

Du kan själv begränsa våra möjligheter att anpassa annonser på våra sajter och appar. Gå till “Cookie-inställningar”, “Anpassa cookies” eller liknande på aktuell sajt/app och neka cookies/tekniker som används för “Annonsrelaterade ändamål - i samarbete med annonspartners” samt “Cookies för profilering samt anpassning av innehåll, erbjudanden och annonser på våra sajter/appar”. Du hittar också mer information om cookies och liknande tekniker här.

Kategorier av personuppgifter

Enhets- och användningsdata, köphistorik, kundprofildata, kontaktuppgifter i form av e-postadress, eventuell yrkesrelaterad information (om vi har en relation till dig i din yrkesroll).

Laglig grund

Berättigat intresse.

Annonsering på andra plattformar

Beskrivning av behandling

Vi kan anpassa annonser till dig på sociala medie-plattformar genom användningsdata från dina besök på våra sociala medie-sidor såsom t.ex. Facebook-sidor. På vissa sajter/appar används ett verktyg (Facebook-pixeln) som används för att kunna visa bättre annonser för dig på Facebooks plattform. 

Kategorier av personuppgifter

Enhets- och användningsdata.

Laglig grund

Samtycke (samlas in via relevant sajts/apps samtyckesplattform för cookies och liknande tekniker).

Säkerhet

Beskrivning av behandling

Vi använder uppgifter för att skydda våra produkters, tjänsters och kunders säkerhet, för att upptäcka och för att förhindra bedrägeri, exempelvis dubbelutnyttjande av erbjudanden. När du loggar in på ditt användarkonto skapar vi en registrering av inloggningen för att kunna göra felsökningar och för att kunna motverka och utreda IT-attacker och andra säkerhetshot.

Kategorier av personuppgifter

Loggdata. Vi kan i vissa fall behandla namn, e-post och personnummer för att förhindra dubbelutnyttjande av erbjudanden.

Laglig grund

Berättigat intresse eller, om vi har en rättslig förpliktelse att skydda viss information, Rättslig förpliktelse.

Tvister och verkställande av avtal

Beskrivning av behandling

Vi kan komma att använda uppgifter för att lösa tvister och verkställa våra avtal.

Kategorier av personuppgifter

Beror på omständigheterna.

Laglig grund

Beror på situation, men kan baseras på Berättigat intresse, Rättslig förpliktelse eller Avtal.

Regelefterlevnad

Beskrivning av behandling

Vi använder uppgifter för att efterleva tillämplig lagstiftning såsom bokföringslagen och regler i GDPR. Vi kan också behöva behandla personuppgifter för att efterleva andra lagkrav, domstolsbeslut eller myndighetsbeslut.

Kategorier av personuppgifter:

  • Bokföringslagen: Uppgifter om ditt köp; normalt motsvarande fakturauppgifter såsom namn, adress, uppgift om köpt vara och pris.

  • GDPR och marknadsföringslagen: I vissa fall behöver vi behandla namn, adress och personnummer för att stämma av mot NIX-registret. Om du begär att vi inte ska kontakta dig genom e-post, telefon eller post så kommer vi behålla en kopia av den aktuella kontaktuppgiften i vår spärrlista för marknadsföring för att se till att du inte får del av oönskade erbjudanden i framtiden.

  • Administration av rättigheter under GDPR, bl a registerutdrag och radering: De personuppgifter som vi har registrerat om dig och som vi har en skyldighet att lämna ut/radera.

  • Övrigt: Kan variera beroende på situation.

Laglig grund

Rättslig förpliktelse.

Närmare om laglig grund

Vi stödjer oss framförallt på två olika grunder; antingen att vår behandling är nödvändig för att fullgöra avtalet med dig ("Avtal"), eller att vår behandling är nödvändig för ändamål som rör vårt eller en tredje parts berättigade intresse ("Berättigat intresse"). I vissa fall baseras behandlingen på ditt samtycke (”Samtycke”) eller att behandlingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig förpliktelse (”Rättslig förpliktelse”).

Vi har gjort vår bedömning av ”Berättigat intresse” utifrån att vår behandling för sådana ändamål är nödvändig för att kunna möta användares och kunders önskemål, utvärdera, utveckla och förbättra innehållet och utformningen av tjänsterna och att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster och uppnå relevans i erbjudanden och annonsering. Slutligen har vi ett berättigat intresse av att kunna skydda vår verksamhet.

Övrigt

Vi har valt att uppmärksamma vissa tjänster lite extra under rubriken ”Särskilt om några av våra tjänster”. Här kan du läsa mer om hur dina personuppgifter behandlas om du tar del av dessa tjänster, inklusive Kamratposten, vissa erbjudanden och förmåner, Bonshop, Bontravel och när vi använder vissa Facebook-tjänster. 

Om vi planerar att använda personuppgifter för ett nytt syfte kommer vi att informera dig innan eller i samband med att personuppgifterna samlas in. Om det krävs så kommer vi att be om ditt samtycke.

Cookies och lokal lagring av data

Cookies och liknande spårningstekniker

Cookies och liknande spårningstekniker används bland annat för att vi ska kunna förbättra funktionaliteten på våra sajter och appar, för att kunna rikta relevant innehåll, erbjudanden och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Vi använder både förstapartscookies och tredjepartscookies (t.ex. för annonsering). 

Annonsörer, annonsbyråer och andra annonspartners använder cookies och tekniker för att kunna leverera annonser på våra sajter, för att mäta hur många användare som har sett en annons eller för att anpassa vilka annonser du exponeras för. Vissa samarbetspartners använder cookies och liknande tekniker för att vi ska kunna använda vissa verktyg och visa innehåll från andra plattformar m.m. 

En särskild form av annonsering är så kallad “retargeting”, som låter våra annonsörer visa reklam för dig baserat på dina läs- och klickmönster på en sajt som inte kontrolleras av oss. Om du exempelvis har besökt en modebutik online och har godkänt modebutikens cookies/tekniker, kan du komma att se annonser för modebutikens produkter på våra sajter. 

Mer information om vilka cookies vi använder och hur du kan hantera dina cookie-inställningar hittar du i vår Cookie policy. På vår sida för vanliga frågor hittar du mer information om hur vi arbetar med annonsering.

Delning av personuppgifter och behandling med gemensamt ansvar

I olika sammanhang delar vi och/eller har gemensamt ansvar för viss behandling av dina personuppgifter med andra parter. I detta avsnitt listar vi detta.

Leverantörer som är personuppgiftsbiträden

Vi anlitar olika leverantörer som utför tjänster för vår räkning, t.ex. leverantörer av kundhanterings- och ärendehanteringssystem, analysverktyg, system för kommunikation via bland annat e-post och chatt, kundservicesupport, marknadsföring och trafikmätning samt utvecklingstjänster och leverantörer som tillhandahåller skydd, support och utveckling av våra system och tjänster. Dessa leverantörer kan behöva behandla eller få tillgång till personuppgifter för att kunna utföra sina tjänster. Våra leverantörer är bundna av så kallade personuppgiftsbiträdesavtal och har inte rätt att använda personuppgifter för egna ändamål.

Samarbeten med Dagens Industri

Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag ingår båda i Bonnier News-koncernen, och delar viss data inom ramen för olika samarbeten och gemensamma lösningar. Detta beskrivs mer utförligt nedan. Här finns Dagens Industris personuppgiftspolicy. Du kan vända dig till både DN och Di för att utöva dina rättigheter. Du kan också kontakta vårt dataskyddsteam genom att mejla till dataskydd@bonniernews.se.

  • Gemensam kunddatabas. Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag samarbetar för att upprätthålla en gemensam kunddatabas med god datakvalitet. Genom samarbetet möjliggörs en effektiv och integritetsvänlig behandling av kunddata eftersom vi delar på resurser och kompetens. Samarbetet administreras av Bonnier News AB. Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag är gemensamt personuppgiftsansvariga för den gemensamma behandlingen. Du kan läsa mer om den gemensamma behandlingen här.

  • I samband med erbjudanden och kampanjer. Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag samarbetar ibland kring erbjudanden och kampanjer för sina produkter och tjänster; antingen för att administrera ett kombinerat erbjudande eller för att begränsa bolagens marknadsföring. I samband med detta kan Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag  behöva dela viss begränsad data. Om DN t.ex. erbjuder sina prenumeranter möjligheten att lägga till Di på sin befintliga prenumeration hos DN, kan DN behöva dela vissa personuppgifter med Di för att Di ska kunna aktivera tjänsten. Ett annat exempel kan vara att Expressen vill visa en kampanj för Di på sin sajt. För att inte besvära besökare som redan har en prenumeration på Di, kan Expressen välja att visa kampanjen enbart för besökare som inte redan prenumererar på Di.

  • Användarkonton för DN och Di. DN och Dagens Industri har ett gemensamt så kallat “BIP-konto”, vilket innebär att du kan använda samma inloggningsuppgifter om du vill ha ett digitalt konto hos både DN och Di. När du skapar ett användarkonto hos DN kan du använda dina inloggningsuppgifter för att skapa ett konto hos Di, och vice versa. För dig som har ett gemensamt konto på DN och Di är DN och Di gemensamt personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina inloggningsuppgifter. 

Betaltjänstleverantörer

Vi delar den betalningsinformation som du lämnar för att genomföra ett köp med banker och andra institutioner som behandlar betalningstransaktioner eller levererar andra finansiella tjänster, samt för att förhindra bedrägeri och minska kreditkortsrisker.

Faktura i Kivras app

Om du har en digital brevlåda hos Kivra kan du vid köp av vissa tjänster få din faktura digitalt i Kivras app. Vi delar ditt personnummer och innehållet i fakturan med Kivra för att kunna tillhandahålla dig fakturan i Kivras app. Detta gör vi med stöd av den lagliga grunden Fullgörande av avtal. Kivra Sverige AB är självständigt personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter från och med att fakturan gjorts tillgänglig för dig i din digitala brevlåda hos Kivra.

Utbärningsbolag

Vi delar personuppgifter (namn och adress) för att leverera en vara du köpt med det utbärningsbolag som ska leverera varan. Exempel på sådana utbärningsbolag är Postnord (Tidningstjänst AB) och Nim Distribution i Skåne AB. För genomförande av leveransen är respektive utbärningsbolag själva personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter. 

Annonsering - Tredjepartscookies och matchning

Tredjepartscookies för annonsering m.m.

I samband med annonsering kan viss enhets- och användningsdata samlas in av annonsörer och andra samarbetspartners via cookies/tekniker på våra sajter/appar i syfte att leverera annonser på våra sajter/appar, för att mäta hur många användare som har sett en annons eller för att anpassa vilka annonser som visas. Dessa samarbetspartners behandlar data med eget personuppgiftsansvar. De annonspartners som använder cookies och samlar in data via våra sajter/appar behöver inhämta samtycke för detta via sajtens/appens samtyckesplattform, som du vanligtvis hittar under “Cookie-inställningar”, “Anpassa cookies”, “Integritetsinstälningar” eller liknande. Där kan du läsa mer om varje partner och för vilka ändamål de använder cookies och personuppgifter. Denna information finns samlad i samtyckesplattformen under rubriken “Annonsrelaterade ändamål - i samarbete med annonspartners”. Där kan du också neka våra partners användning av cookies och datainsamling. 

Utöver annonspartners kan även andra typer av samarbetspartners använda cookies och liknande tekniker i samband med att vi använder deras teknik/verktyg eller visar innehåll från andra plattformar m.m. Dessa samarbetspartners kan då samla in viss data såsom IP-adress och annan enhets- och användningsdata som de behandlar med eget personuppgiftsansvar. Mer information om detta finns i sajtens/appens samtyckesplattform, där du också kan neka cookies och datainsamling från vissa samarbetspartners.

Mer information om vilka cookies vi använder och hur du kan hantera dina cookie-inställningar hittar du i vår Cookie policy.

Matchning

Vi använder oss ibland av matchning för anpassad annonsering genom att vi matchar våra kundregisters e-postadresser med våra annonsörers kundregisters e-postadresser och på så sätt kan vi inkludera dig i en viss målgrupp. Matchningen sker genom att vi och annonsören laddar upp våra respektive register med våra kunders e-postadresser i ett sk. hashat format (som gör att man inte kan utläsa själva e-postadressen) till en plattform som automatiskt matchar de hashade e-postadresserna. Om du är kund hos både oss och annonsören blir det en matchträff och du blir indelad i en viss målgrupp hos oss som styr vilka annonser du får från annonsören. För att du ska kunna få denna typ av riktad annonsering krävs, förutom ditt samtycke till vår användning av cookies för annonsändamål, att du kontinuerligt loggar in på våra sajter. 

För själva matchningen är vi och respektive annonsör gemensamt personuppgiftsansvariga vilket innebär att du kan vända dig till både oss och annonsören för frågor om matchningen och hur din e-postadress behandlas med anledning därav. Du finner lista med aktuella annonsörer här.

Samarbetspartners vid konferenser

Om du deltar vid ett event i egenskap av yrkesperson kan dina personuppgifter i vissa fall delas med våra samarbetspartners (medarrangörer, sponsorer och utställare) vid konferensen för att dessa ska kunna rikta marknadsföring till dig i din yrkesroll. Dessa behandlar då dina uppgifter med eget personuppgiftsansvar. Vi delar deltagares personuppgifter med våra samarbetspartners med stöd av vårt Berättigade intresse att skapa utökade möjligheter för bl.a. nätverkande inom näringslivet mellan deltagarna och våra samarbetspartners, vilket utgör en viktig del av vår eventverksamhet. Du kan invända mot att dina kontaktuppgifter delas med dessa samarbetspartners genom att kontakta relevant kundservice.

Sociala medier/dela-knappar

När du använder våra tjänster kan du välja att dela artiklar via sociala medier via en social plug-in (exempelvis en dela-knapp). När du delar information via en social plug-in kommer din webbläsare att föra över enhetsdata till det sociala mediet, såsom datum och tid för delningen, vilken typ av enhet som du använder, ditt operativsystem och IP-adress, URL för besöket, samt information om vilken artikel du delar. För mer information om hur respektive sociala medier behandlar de uppgifter som du lämnar till dem via sociala plug-ins, uppmanar vi dig att ta del av respektive sociala medias villkor och personuppgiftspolicys.

Facebooks tjänster

På vissa sajter/appar används ett verktyg som innebär att viss data delas med Facebook (”Facebook-pixeln”). Detta verktyg används endast om du har samtyckt till det. Via Facebook-pixeln delas viss data med Facebook avseende ditt beteende på sajten/appen som använder pixeln (vilken URL du har besökt), IP-adress och viss teknisk information. Vi använder också sidor på sociala medier, t.ex. Facebook-sidor. Vid besök på dessa sidor kan både Facebook och Bonnier News använda information om hur du använt den sociala mediesidan för att visa dig relevanta annonser på den sociala medieplattformen. Läs gärna mer under "Särskilt om några av våra tjänster” nedan.

Övrigt

Vi kan komma att lämna ut personuppgifter som en del av en gemensam affär, exempelvis en sammanslagning eller försäljning av tillgångar. Slutligen kan vi komma att behöva lämna ut eller spara dina uppgifter när vi anser att det är nödvändigt för att:

  • Följa lagen eller rättslig process och ge ut information till polis och andra behöriga myndigheter.

  • Skydda våra kunder, exempelvis för att förhindra skräppost eller bedrägeriförsök.

  • Hantera och upprätthålla säkerheten för våra produkter, däribland att förhindra eller stoppa en attack på våra system eller nätverk.

  • Skydda rättigheter eller egendom som tillhör oss, inklusive verkställa de villkor som styr din användning av tjänsterna. Om det är nödvändigt överlåter vi ärendet till polismyndigheten för fortsatt handläggning.

Observera att vissa av våra sajter/appar innehåller länkar till externa företag, till exempel för erbjudanden av produkter och tjänster, vars personuppgiftspolicys skiljer sig från vår. Om du lämnar personuppgifter i någon av dessa produkter behandlas dina uppgifter enligt deras respektive personuppgiftspolicy, ta gärna del av den innan du lämnar några uppgifter till det externa företaget. Vi ansvarar inte för användning av dina personuppgifter som dessa externa företag utför.

Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter

Integritetscenter

Du kan begära radering och registerutdrag via vårt Integritetscenter under “Hantera personuppgifter”

Om du får direktmarknadsföring via e-post eller SMS från oss och vill avanmäla dig från dem kan du göra det genom att följa anvisningarna i meddelandet, eller kontakta kundservice. Du hittar kontaktuppgifter till kundservice här. Du kan även hantera dina nyhetsbrev och direktmarknadsföring via e-post här. Notera att annan kommunikation som krävs för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsterna inte omfattas av en sådan avanmälan, exempelvis kommunikation som avser ändringar eller uppdatering av användarvillkor.

Om du vill utöva dina övriga rättigheter ber vi dig att kontakta vårt dataskyddsteam. 

Kontaktuppgifter till kundservice och dataskyddsteamet hittar du under Kontakta oss. För att kontakta dataskyddsteamet - se rubriken “Dataskyddsteam och dataskyddsombud”.

Användarkonto

Du kan kontrollera vissa uppgifter via ditt användarkonto.

Cookies

Information om hur du kan hantera cookies och liknande tekniker finns här. Om du vill kontakta någon av våra annonspartners som använder cookies och samlar in data via våra sajter/appar och som behandlar sådan data med eget personuppgiftsansvar, gå till ”Cookie-inställningar”, “Anpassa cookies” eller liknande på aktuell sajt/app och klicka på “våra partners” för att hitta respektive partners personuppgiftspolicy inklusive kontaktuppgifter.

Dina rättigheter

Samtycke

Om behandling av personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst återkalla samtycket för framtida behandling av dina personuppgifter. Om du har samtyckt till cookies och liknande tekniker på en sajt/app, kan du ta tillbaka samtycket via “Cookie-inställningar”, “Anpassa cookies” eller liknande på aktuell sajt/app.

Registerutdrag och rätt till information om behandling

Du har rätt att få en bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig eller inte. Om vi behandlar personuppgifter om dig har du rätt till en kopia av dina personuppgifter (s k registerutdrag) och information om hur vi behandlar personuppgifterna. 

Mer information om rätten till registerutdrag hittar du på IMY:s sajt.

Radering

Du har i vissa fall rätt att få dina personuppgifter raderade. Denna rättighet är dock inte absolut. Rätten till radering gäller som utgångspunkt om:

  • personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som de har samlats in, 

  • du återkallar ett samtycke som behandlingen grundar sig på,

  • uppgifterna behandlas för direktmarknadsföring eller telefonförsäljning och du invänder mot behandlingen,

  • du invänder mot annan behandling som sker med berättigat intresse som laglig grund, och vi saknar berättigade skäl att fortsätta behandla personuppgifterna som väger tyngre än ditt intresse av att få dem raderade, 

  • uppgifterna har behandlats på ett olagligt sätt, 

  • uppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, eller

  • uppgifterna har samlats in i samband med erbjudande av informationssamhällets tjänster riktade mot barn.

Om förutsättningarna ovan inte är uppfyllda kan vi neka din begäran om radering, t ex om uppgifterna fortfarande är nödvändiga att behandla för det syfte för vilket de blev insamlade. Det finns också vissa undantag när rätten till radering inte gäller. Undantag gäller om behandlingen är nödvändig 

  • för att utöva rätten till yttrande- och informationsfrihet,

  • för att uppfylla en rättslig förpliktelse, t ex måste vi spara spara uppgifter om transaktioner i 7 år för att uppfylla bokföringslagens regler,

  • för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, t ex om vi hamnar i tvist med dig.

I GDPR kan undantag för rätten till radering också göras om behandlingen är nödvändig för arkivändamål av allmänt intresse eller av vetenskapliga, historiska eller statistiska ändamål, av skäl som rör ett allmänt viktigt intresse på folkhälsoområdet, eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning. Dessa undantag blir dock sällan eller aldrig tillämpliga i vår verksamhet. 

Mer information om rätten till radering hittar du på IMY:s sajt.  

Exempel

  • Aktiv prenumerant: Om du har en aktiv prenumeration på en av våra tidningar och begär radering, kan vi inte radera de personuppgifter som är nödvändiga för att leverera tidningen, genomföra betalning och liknande. Däremot kan du invända mot att vi använder dina kontaktuppgifter för direktmarknadsföring och telemarketing. Vi kommer då att spara dina kontaktuppgifter för att kunna leverera tjänsten och kommunicera med dig om villkorsändringar och liknande, men vi kommer inte att använda dina kontaktuppgifter för marknadsföring. 

  • Före detta prenumerant: Om du tidigare har haft en prenumeration hos oss kan vi normalt radera merparten av dina personuppgifter, men vi behöver spara vissa uppgifter om dina transaktioner i 7 år för att uppfylla bokföringslagens regler. Detta omfattar vanligtvis motsvarande fakturainformation. 

  • Mottagare av nyhetsbrev: Om du inte är eller har varit prenumerant, men har anmält dig till ett gratis nyhetsbrev, och därefter begär radering, ska vi normalt radera samtliga uppgifter.

Rättelse

Du har rätt att begära att vi rättar felaktig eller ofullständig information om dig, och att vi kompletterar din information. 

Mer information om rätten till rättelse hittar du på IMY:s sajt.

Begränsning

Du har i vissa fall rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina uppgifter. 

  • Om du tycker att uppgifterna vi har om dig inte är korrekta har du rätt att begära att vi begränsar behandlingen under den tid som vi kontrollerar om uppgifterna är korrekta.

  • Om du tycker att vår behandling strider mot lag och inte vill att uppgifterna ska raderas kan du begära att vi istället begränsar användningen av uppgifterna.

  • Om vi inte längre behöver personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men du behöver dem för att kunna fastställa eller försvara rättsliga anspråk.

  • Om du har invänt mot behandlingen och vi ska avgöra om vi har berättigade skäl som väger tyngre än dina berättigade skäl att invända, kan du begära att användningen av uppgifterna begränsas under den tiden vi utför vår kontroll. 

Om behandlingen begränsas får sådana uppgifter endast lagras och i övrigt behandlas med ditt samtycke eller för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk eller för att skydda någon annan fysisk eller juridisk persons rättigheter eller för skäl som rör ett viktigt allmänintresse. 

Mer information om rätten till begränsning hittar du på IMY:s sajt.

Dataportabilitet

Du har i vissa fall en rätt till dataportabilitet, dvs att få ut personuppgifter som tillhandahållits från dig, i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format samt att kunna överföra dessa till annan personuppgiftsansvarig. Detta gäller endast personuppgifter som behandlas med ditt samtycke eller för att det är nödvändigt för att uppfylla ett avtal med dig.

Mer information om rätten till dataportabilitet hittar du på IMY:s sajt.

Invändning

Du har rätt att när som helst invända mot vår direktmarknadsföring via post, e-post, sms och telefon, inklusive profilering för dessa ändamål, och vi ska då upphöra med vår behandling av dina uppgifter för dessa ändamål. Denna rättighet är absolut.

Du kan också invända mot annan behandling som sker baserat på den lagliga grunden berättigat intresse (artikel 6(1)(f) GDPR). Vi ska då upphöra med behandlingen om vi inte kan visa avgörande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter. Vi behöver inte heller upphöra med behandlingen om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk. Mer information om rätten till invändning hittar du på IMY:s sajt.

Klagomål till IMY

Du har rätt att framföra klagomål hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är den myndighet i Sverige som utövar tillsyn över hur vi som företag följer lagstiftningen. IMY:s sajt hittar du här: https://www.imy.se/.

Övrigt

Utövandet av dina rättigheter är kostnadsfritt. Vi besvarar i regel din begäran inom en månad. Tiden för återkoppling kan förlängas med ytterligare två månader vid särskilt komplicerade begäran eller vid ett stort antal begäran. Vi förbehåller oss rätten att vid orimlig eller uppenbart ogrundad invändning eller begäran ta ut en rimlig avgift för åtgärden.

Särskilt om redaktionellt innehåll

Redaktionellt innehåll som artiklar, bilder och tv-inslag omfattas inte av GDPR:s regler om radering m.m. Det betyder att man inte har rätt att begära att en artikel ska raderas med hänvisning till GDPR. Upptäcker man felaktigheter i publicerat innehåll kontaktar man ansvarig utgivare för det aktuella mediet.

Säkerhet för dina personuppgifter

Säkerhet för dina personuppgifter

Vi använder en rad säkerhetstekniker och säkerhetsmetoder för att skydda dina personuppgifter från oönskad åtkomst, användning och utlämnande. Till exempel lagras personuppgifter som du anger på datorsystem som har begränsad åtkomst och finns i skyddade lokaler. Vid överföring av mycket känsliga data (exempelvis kreditkortsnummer och lösenord) via Internet, skyddar vi dessa uppgifter med kryptering. Vi kravställer våra leverantörer för att säkerställa att behandlingen sker i enlighet med denna policy och våra säkerhetsrutiner. Vi använder huvudsakligen anonym data eller pseudonymiserad data vid analys av kundinsikt, produktutveckling, personalisering, trender, statistik och liknande syften. Pseudonymiserad data är data som inte kan hänföras till en viss individ person utan att kompletterande uppgifter används.

Var vi behandlar personuppgifter

Var vi behandlar personuppgifter

Vi behandlar personuppgifter inom EU/EES i första hand, men i vissa fall använder vi leverantörer som behandlar personuppgifter i USA och andra länder utanför EU/EES, t.ex. för att skicka nyhetsbrev, för utveckling och underhåll av våra system och för webbanalys. Länder utanför EU/EES tillerkänner inte alltid motsvarande skydd för personuppgifter som länder inom EU/EES. Det krävs därför att särskilda skyddsåtgärder vidtas när personuppgifter behandlas utanför EU/EES. I de fall vi använder leverantörer som behandlar personuppgifter utanför EU/EES sker det under förutsättning av vi har stöd enligt lag, t.ex. genom att vi med mottagaren av uppgifterna har ingått standardiserade avtalsklausuler som godkänts av EU-kommissionen.

Det finns tre olika uppsättningar av standardavtalsklausuler. Du hittar samtliga på den Europeiska kommissionens sajt: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en

Särskilt om Google Analytics

Vi vill särskilt informera dig om att vi använder analysverktyget Google Analytics (se mer om ändamålen under “Hur vi använder personuppgifter” och i vår Cookie policy. Google Analytics lagrar data för vår räkning i flera länder, bland annat USA. Mer information om Googles datacenter och var de finns hittar du här: https://www.google.com/about/datacenters/locations/. Google använder i sin tur olika underbiträden som behandlar data i olika länder. Mer information om dessa underbiträden och var de finns hittar du här: https://privacy.google.com/businesses/subprocessors/

De standardavtalsklausuler som tillämpas när vi använder Googles tjänster hittar du här:https://privacy.google.com/businesses/processorterms/mccs/

Hur länge vi sparar dina personuppgifter

Introduktion

Vi sparar personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål som beskrivs i denna policy, t.ex. för att vi ska kunna tillhandahålla en tjänst eller produkt, för att underhålla och förbättra befintliga tjänster, skicka nödvändig kommunikation och marknadskommunikation och uppfylla våra skyldigheter enligt lag. Eftersom behoven kan variera för olika typer av data och för olika typer av tjänster, produkter och sammanhang, varierar perioden vi sparar uppgifterna.

De kriterier som huvudsakligen avgör hur länge personuppgifterna kommer att sparas är:

  • Anledningen till att vi använder uppgifterna, dvs använder vi uppgifterna för att uppfylla lagkrav så sparas de längre tid än exempelvis kontaktinformation för direktmarknadsföring.

  • Vilken typ av uppgifter det rör sig om, dvs en känslig uppgift om exempelvis matallergi sparas kortare tid än exempelvis kontaktinformation.

  • Vilken relation vi har till dig, dvs om du är en befintlig, före detta eller potentiell användare/kund eller om du besöker oss utan att vara inloggad.

Kontaktuppgifter för direktmarknadsföring

Vi använder dina kontaktuppgifter för direktmarknadsföring under tiden vi har ett användar- eller kundförhållande och en viss tid efter vår användar- eller kundrelation har avslutats så länge du inte invänt mot det (läs mer under "Dina rättigheter"). Vi sparar dina uppgifter för marknadsföringsändamål i upp till 24 månader efter att tjänsten (t.ex. en prenumeration) har avslutats eller att du köpt en produkt. 

Uppgifter om köp/transaktioner

Om du är eller har varit kund hos oss sparar vi information om dina köp/transaktioner i 7 år för att uppfylla kraven i bokföringslagen.

Kontaktpersoner hos företag

Om vi behandlar dina personuppgifter som representant för ett företag, t.ex. i samband med ett event som du deltar vid, kan dina kontaktuppgifter komma att sparas för att rikta marknadsföring till dig (i din yrkesroll) upp till 36 månader efter avslutat event. 

Potentiella kunder

Vi kan komma att kontakta potentiella kunder via telefon för att marknadsföra våra tjänster och produkter. Om du väljer att inte inleda ett kundförhållande med oss så sparar vi kontaktuppgifterna upp till 3 månader från kontakttillfället. Vi kan även komma att kontakta representanter för potentiella kundföretag för att marknadsföra bolagets tjänster och produkter. I dessa fall kan bolaget spara företagsrepresentantens kontaktuppgifter upp till 12 månader från tidpunkten för insamlingen.

Uppgifter kopplade till användarkonto

Om du har registrerat ett användarkonto så använder vi dina uppgifter om exempelvis intressen och favoriter, läs- och köphistorik tills dess att du avslutar ditt konto och upp till 24 månader därefter om du inte begär att vi ska radera vissa uppgifter. Vi sparar uppgifter för att hantera reklamationer och för att analysera användar- och kundbeteende i syfte att förbättra våra tjänster samt för intressebaserad marknadsföring. 

Uppgifter som förekommer i samtalsinspelningar

Vi sparar samtalsinspelningar i upp till 3 månader från inspelningstillfället.

Vid begäran om radering

Om du begär radering av dina uppgifter kommer vi att dokumentera ärendet och behålla denna dokumentation under 6 månader, för att vi ska kunna visa att vi har hanterat din begäran.

Uppgifter som behandlas av vårt dataskyddsombud

Om du kontaktar vårt dataskyddsombud med en fråga, synpunkt eller liknande kommer dataskyddsombudet normalt att spara uppgifterna i ärendet under 6 månader efter att ärendet avslutats.  

Övrigt

Dina personuppgifter gallras eller anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål som de har samlats in för. Vid analys av kundinsikt, trender m.m. använder vi i största möjliga utsträckning anonym data som inte kan knytas till en individ. Dina personuppgifter kan komma att sparas under längre tid än vad som angetts ovan i de fall vi är skyldiga att göra det enligt lag, förordning eller myndighetsbeslut eller för att behålla uppgifter som måste behållas i syfte att lösa en tvist eller om du har samtyckt till det. 

Särskilt om några av våra tjänster

Särskilt om Kamratposten 

När du som köper en prenumeration på Kamratposten samlar vi in dina personuppgifter. Den som köper Kamratposten måste vara minst 18 år. Om köparen uppger ett barn som mottagare av tidningen kommer vi att registrera barnets namn och adress. Dessa uppgifter används enbart för att kunna skicka tidningen. Vi använder således inte dessa uppgifter för exempelvis marknadsföring, annonsering eller liknande. 

Erbjudanden och förmåner

Vi tillhandahåller erbjudanden och förmåner för användare och kunder på särskilda plattformar, såsom upptack.dn.se, stjarnklubb.sydsvenskan.se, hdpasset.hd.se och läsarshoppen.se. Genom nyhetsbrev kan vi uppmärksamma dig på att ta del av erbjudanden och förmåner på sajten. För att ta del av erbjudandena länkas du vidare till externa sajter som tillhör de företag som tillhandahåller erbjudanden. Notera att vi inte ansvarar för dessa företags användning av dina personuppgifter, ta alltid del av deras personuppgiftspolicys och villkor.

Bonshop.se

Bonshop.se erbjuder prenumeranter ett brett utbud av förmånliga erbjudanden till populära livsstilsvarumärken samt utbud av kurser framtagna med hänsyn till våra prenumeranters intressen. Om du anmäler dig till en kurs som vi anordnar tillsammans med en av våra partners kan dina personuppgifter komma att behandlas av vår partner i enlighet med de särskilda villkor som gäller för den kursen.

Bontravel

Bontravel erbjuder prenumeranter av vissa magasin ett brett utbud av upplevelser, exklusivt framtagna för denna grupp. Vi samarbetar med experter och erfarna partners inom olika områden även utanför Bonnier News, vilka erbjuder resor, kurser och event såsom träningsresor, skrivarkurser, moderesor, trendkvällar och skidhelger. Om du anmäler dig till en sådan upplevelse som vi anordnar tillsammans med en av våra partners kan dina personuppgifter komma att behandlas av vår partner i enlighet med i enlighet med de särskilda villkor som gäller för den aktuella upplevelsen och som presenteras för dig i samband med att du beställer tjänsten.

Notera att vid bokning av till exempel resor kan du behöva lämna känslig information så som uppgift om specialkost på flyg/hotell samt allergier till oss och till våra samarbetspartner för bokning och leverans av resan. Vi kommer att behandla dessa uppgifter med stöd av det samtycke som du lämnar till oss i samband med din beställning av sådan upplevelse.

Tjänster på Facebook 

Vissa av våra sajter/appar använder ett verktyg som kallas Facebook-pixeln. Detta verktyg används endast om du har lämnat ditt samtycke på den sajt/app där verktyget används. Facebook-pixeln används för att kunna visa bättre annonser för dig på Facebooks plattform. Med hjälp av Facebooks verktyg kan de sajter/appar som använder verktyget visa bättre annonser för sina varumärken, tjänster och produkter utifrån ditt beteende på deras sajt/app. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att ändra dina cookie-inställningar på den sajt/app som du lämnat ditt samtycke. Via Facebook-pixeln delas viss data med Facebook avseende ditt beteende på sajten/appen som använder pixeln (vilken URL du har besökt), IP-adress och viss teknisk information. Facebook och vi som marknadsförare på Facebook kan sedan bygga målgrupper för våra respektive annonser som till viss del använder pixeldatan. Förutom pixeldatan används annan data om ditt beteende på Facebook för att bygga målgrupper. Läs Facebooks datapolicy för dig som användare här.

Vi använder också sidor på sociala medier, t.ex. Facebook-sidor. Vid besök på dessa sidor kan både Facebook och Bonnier News använda information om hur du använt den sociala mediesidan för att visa dig relevanta annonser på den sociala medieplattformen. Vi gör detta baserat på vårt Berättigade intresse att kunna uppnå relevans i vår annonsering på Facebooks plattform.

Du kan ändra dina inställningar och på så sätt begränsa möjligheten att visa annonser för dig på Facebook via ditt personliga konto hos Facebook. Gå till Inställningar på ditt Facebook-konto. Klicka vidare på Annonser i menyn, därefter Annonsinställningar. Ändra inställningen från "Tillåtet" till "Inte tillåtet" för Annonser baserade på data från partner, samt Annonser baserade på din aktivitet i Facebook-företagens produkter som du ser någon annanstans. Direktlänk till dina annonsinställningar. Läs Facebooks datapolicy för dig som användare här: https://www.facebook.com/about/privacy/update

Ändringar i denna personuppgiftspolicy

Generellt om ändringar

Vi kommer att uppdatera vår personuppgiftspolicy när det behövs för att återspegla ändringar i våra tjänster eller om vi bedömer att vi kan förtydliga och förbättra informationen. När en policy uppdateras ändras datumet för senaste uppdatering längst ned i policyn.

Senaste version

Policyn uppdaterades senast den: 5 september 2022