Med hjälp av cookies, spårningsanrop och liknande tekniker kan vi personalisera och rikta annonser. Det kan till exempel innebära att vi begränsar hur många gånger du får se samma annons eller att vi styr annonseringen efter geografiska platser eller läsmönster. Personaliserade annonser ger dig som besökare en mer anpassad annonsupplevelse.
Syftet med personaliserade annonser är att ge dig som besökare relevanta annonser och att våra annonsörer ges möjlighet till ett bra utfall på sina annonskampanjer. Cookies och spårningsanrop används också för att mäta effekten av en annonskampanj, till exempel hur många besökare som klickar på en viss annons.
För mer information om cookies, se vår cookiepolicy.
Kan ni koppla uppgifter om min användning av webbsidan till mina kontaktuppgifter?
Om du använder webbsidan i inloggat läge kan vi i regel koppla data om din användning av webbsidan till din kunddata, t.ex. namn och kontaktuppgifter. På detta sätt kan vi bl.a. tillhandahålla anpassade erbjudanden och tjänster utifrån de segment som vi använder. Ett sådant segment kan exempelvis vara att du tillhör ett visst åldersspann och har visat intresse för sport. Även i vissa andra fall kan vi koppla data om våra besökares användning av webbsidan till en kontaktuppgift som vi inhämtat från besökaren i samband med att besökaren nyttjat någon av våra tjänster.
Vad är tredjepartskakor?
På Bonnier News webbsidor förekommer även cookies från andra parter, så kallade tredjepartscookies. Vissa cookies kommer från annonsörer på webbsidan eller från säljbolag och mediebyråer som förmedlar annonser. I normalfallet används tredjepartscookies för att mäta utfallet av annonseringen, till exempel för att visa hur många besökare en viss annons visats för och för att styra och anpassa annonsvisningar.
Vissa tredjepartscookies används för analys och andra funktioner på webbsidan.
Vilka tredjepartsaktörer är tillåtna på Bonnier News sajter?
Vi samarbetar med ett antal företag som bl.a. kan anpassa annonser som visas på våra sajter och som kan mäta annonsvisningars effektivitet, t.ex. hur snabbt de laddas eller hur länge de varit synliga.
Vi är anslutna till IAB Europe Transparency & Consent Framework och följer dess policys och specifikationer. Vi använder samtyckesplattformen Didomi med ID-nummer 7. Även många av våra annonspartners är anslutna till IAB Transparency & Consent Framework. Syftet med ramverket är att åstadkomma en ansvarsfull hantering av data i samband med annonsering.
Annonspartners som är personuppgiftsbiträden till oss
Dessa tredjepartsaktörer är bundna av personuppgiftsbiträdesavtal som innebär att de enbart får behandla data på våra instruktioner, och inte för egna ändamål. En sådan partner är t.ex. Glimr, vars teknik möjliggör geostyrd annonsering på vissa av våra sajter.
Vissa annonspartners behandlar data både i egenskap av personuppgiftsbiträde och personuppgiftsansvarig, för olika delar av behandlingen. En sådan partner är Adform.
Annonspartners som är personuppgiftsansvariga
Dessa tredjepartsaktörer samlar in viss användardata på våra sajter i samband med annonsering, och behandlar denna data med eget personuppgiftsansvar. Det kan exempelvis vara nödvändigt att behandla data för att utvärdera effektiviteten i ett annonsbudskap eller annonsplacering. Vi delar ingen kunddata (t.ex. namn eller kontaktuppgifter) med dessa annonspartners.
Säljplattformar
De säljplattformar som vi samarbetar med tillhandahåller verktyg som möjliggör för publicister och annonsörer/mediebyråer att köpa och sälja annonsplatser. En lista över de säljplattformar vi använder, och länkar till deras personuppgiftspolicys, finner du nedan.
Övriga annonspartners
Utöver de säljplattformar som listas ovan samarbetar vi med olika företag som bl.a. mäter och hostar annonser. Nedan finner du en lista över de annonspartners vi samarbetar med, en beskrivning av vilken roll de har och länkar till deras personuppgiftspolicys.
AudienceProject - Panelmätning / Annonsmätning
Adssets - Leverans av annonsmaterial
Adtoox - Leverans av videoannonser
Cint - Panelmätning / Annonsmätning
DoubleVerify - Annonsmätning
Google - Annonsleveranssystem
IAS - Annonsmätning
Meetrics - Videoannonsmätning
Bannerflow - Hosting av annonsmaterial
Seenthis - Leverans av videoannonser
Sizmek - Leverans av annonsmaterial / Annonsmätning
Moat - Annonsmätning
På flera av våra webbsidor och appar kan du göra dina integritetsinställningar direkt via webbsidans/appens sidfot, under “Cookie-inställningar”, “Anpassa cookies” eller “Integritetsinställningar”. Där kan du även se en fullständig lista över partners samt information om hur de använder cookies och personuppgifter.
Vad innebär retargeting?
Det finns annonsörer som vill nå dig som redan besökt annonsörens webbsida vid tidigare tillfälle. Sådana annonsörer använder cookies för att identifiera dig på en annan webbsida, vilket kallas för retargeting. På samma sätt kan vi visa dig en annons för våra produkter och tjänster på en annan webbsida som inte ingår i Bonnier News.
Säljer ni mina personuppgifter till tredje part?
Nej, vi säljer inte de personuppgifter vi samlar in till tredje part.
Varför är riktad och anpassad annonsering viktig?
De flesta annonsörer har en specifik målgrupp som de vill nå. För att nå rätt användare behöver annonsörerna använda sig av riktad annonsering. Ibland kan annonsören använda delar av sin egen kunddata för att kunna rikta personaliserade annonser till sina befintliga kunder. Annonsörerna använder sig också av analyssystem för att mäta vilken effekt annonskampanjen har. Våra annonsörer vill inte avskräcka eller trötta ut besökaren med sina budskap. Vi vill erbjuda våra besökare en anpassad annonsupplevelse och samtidigt ge våra annonsörer en bra möjlighet att styra sina kampanjer och mäta att de ger önskad effekt.
Varför är annonsering viktigt för Bonnier News?
De bolag som ingår i affärsområdet Bonnier News delar visionen "Genom journalistik, berättelser, kunskap och underhållning vill vi göra de samhällen vi verkar i öppnare, intressantare, roligare och mer välinformerade". För att uppnå denna vision krävs finansiering. En stor del av Bonnier News sajter är idag helt eller delvis annonsfinansierade. Försäljning av annonser är en viktig förutsättning för att vi inom Bonnier News ska kunna fortsätta bedriva kvalitetsjournalistik.