Med hjälp av cookies, spårningsanrop och liknande tekniker kan vi personalisera och rikta annonser. Det kan till exempel innebära att vi begränsar hur många gånger du får se samma annons eller att vi styr annonseringen efter geografiska platser eller läsmönster. Cookies och spårningsanrop används också för att mäta effekten av en annonskampanj, till exempel hur många besökare som klickar på en viss annons.
Syftet med personaliserade annonser är att ge dig som besökare relevanta annonser och att våra annonsörer ges möjlighet att nå ut till rätt målgrupp.
Inom Bonnier News delar vi visionen "Genom journalistik, berättelser, kunskap och underhållning vill vi göra de samhällen vi verkar i öppnare, intressantare, roligare och mer välinformerade". För att uppnå denna vision krävs finansiering. En stor del av Bonnier News sajter är idag helt eller delvis annonsfinansierade. Försäljning av annonser är en viktig förutsättning för att vi inom Bonnier News ska kunna fortsätta bedriva kvalitetsjournalistik.
Kan ni koppla uppgifter om min användning av sajten till mina kontaktuppgifter?
Om du har ett digitalt konto och använder sajten i inloggat läge kan vi i regel koppla data om din användning av sajten till din kunddata, t.ex. namn och kontaktuppgifter. På detta sätt kan vi bl.a. tillhandahålla anpassade erbjudanden och tjänster utifrån de segment som vi använder. Ett sådant segment kan exempelvis vara att du tillhör ett visst åldersspann och har visat intresse för sport. Även i vissa andra fall kan vi koppla data om våra besökares användning av sajten till en kontaktuppgift som vi inhämtat från besökaren i samband med att besökaren nyttjat någon av våra tjänster.
Vad är tredjepartskakor?
På Bonnier News sajter förekommer även cookies från andra parter, så kallade tredjepartscookies. Vissa cookies kommer från annonsörer på sajten eller från säljbolag och mediebyråer som förmedlar annonser. I normalfallet används tredjepartscookies för att mäta utfallet av annonseringen, till exempel för att visa hur många besökare en viss annons visats för och för att styra och anpassa annonsvisningar. De tredjepartsaktörer som använder cookies på våra sajter kan också samla in personuppgifter såsom IP-adress, surfhistorik och teknisk information om din enhet för att bl.a. skapa annons- och innehållsprofiler.
Vilka tredjepartsaktörer är tillåtna på Bonnier News sajter?
Vi samarbetar med ett antal företag som bl.a. kan anpassa annonser som visas på våra sajter och som kan mäta annonsvisningars effektivitet, t.ex. hur snabbt de laddas eller hur länge de varit synliga. Information om vilka tredjepartsaktörer som är tillåtna och hur de använder cookies och personuppgifter finns i samtyckesplattformen hos respektive sajt/app. Där kan du som besöker sajten välja vad du vill godkänna. För att komma till samtyckesplattformen, klicka på länken för “Cookie-inställningar”, “Cookie-val”, “Integritetsinställningar”, “Anpassa cookies” eller liknande. Denna länk finns vanligtvis i sajtens/appens sidfot eller menyrad.
Vi är anslutna till IAB Europe Transparency & Consent Framework och följer dess policys och specifikationer. Syftet med ramverket är att åstadkomma en ansvarsfull hantering av data i samband med annonsering. Vi använder samtyckesplattformen Didomi med ID-nummer 7. Även många av våra annonspartners är anslutna till IAB Transparency & Consent Framework.
På de flesta av våra sajter/appar kan du kan göra dina integritetsinställningar direkt via sajtens/appens samtyckesplattform. Med undantag för nödvändiga cookies och tekniker kan du genom samtyckesplattformen välja att neka vissa eller alla cookies och tekniker, samt begränsa möjligheten för tredjepartsaktörer att samla in och behandla personuppgifter.
För att ändra dina integritetsinställningar, klicka på länken för “Cookie-inställningar”, “Cookie-val”, “Integritetsinställningar”, “Anpassa cookies” eller liknande. Denna länk finns vanligtvis i sajtens/appens sidfot eller menyrad.
Du kan även göra vissa inställningar i din webbläsare för om och hur lokal information får lagras. Du kan också radera cookies från din webbläsare och din enhet. Vidare kan du på din mobila enhet göra vissa inställningar, bl a för att begränsa användningen av information om din användning av appar i syfte att tillhandahålla annonser baserade på dina intressen.
Vad innebär retargeting?
Det finns annonsörer som vill nå dig som redan besökt annonsörens sajt vid tidigare tillfälle. Sådana annonsörer använder cookies för att identifiera dig på en annan sajt, vilket kallas för retargeting. På samma sätt kan vi visa dig en annons för våra produkter och tjänster på en annan sajt som inte ingår i Bonnier News, förutsatt att du har godkänt detta i samtyckesplattformen.
Varför är riktad och anpassad annonsering viktig för våra annonsörer?
De flesta annonsörer har en specifik målgrupp som de vill nå. För att nå rätt användare behöver annonsörerna använda sig av riktad annonsering. Ibland kan annonsören använda delar av sin egen kunddata för att kunna rikta personaliserade annonser till sina befintliga kunder. Annonsörerna använder sig också av analyssystem för att mäta vilken effekt annonskampanjen har. Våra annonsörer vill inte avskräcka eller trötta ut besökaren med sina budskap. Vi vill erbjuda våra besökare en anpassad annonsupplevelse och samtidigt ge våra annonsörer en bra möjlighet att styra sina kampanjer och mäta att de ger önskad effekt.
Hur vet jag om annonsen är skapade med AI?
Vissa av de annonser ni möter på vår plattform kan ha formats med hjälp av generativ AI-teknologi för att leverera kreativt och engagerande innehåll. Bonnier News strävar alltid efter att upprätthålla högsta möjliga standard när det gäller annonsering och innehåll. Därför har alla AI-genererade annonser som skapats av oss Bonnier News noggrant granskats och kvalitetssäkrats av våra yrkeskunniga utförare för att säkerställa att de uppfyller våra kvalitetskrav och etiska riktlinjer.
Utöver detta erbjuder vi också externa parter att direkt annonsera på våra plattformar, där annonsörerna själva kan skapa innehåll i annonser. Vänligen observera att vi inte kan ta ansvar för hur AI-teknologi används i utformningen av just dessa annonser.
Vi uppmanar våra läsare att vara uppmärksamma och kritiska. Om ni stöter på en annons som ni upplever är felaktig, vilseledande eller på annat sätt inte uppfyller gällande marknadsföringslagar, ber vi er vänligen att anmäla detta till oss. Er feedback är ovärderlig för att vi ska kunna bibehålla en hög standard på vår plattform och säkerställa en trygg och pålitlig nyhetssmiljö med inslag av annonser.
Tack för att ni hjälper oss att hålla en hög kvalitetsnivå på vår webbplats.
Senast uppdaterad: 29 april 2024