Introduktion och sammanfattning
Till vem riktar sig denna personuppgiftspolicy?
I denna personuppgiftspolicy har vi samlat information om hur bolag inom Di-gruppen behandlar personuppgifter som avser kunder och före detta kunder, kontaktpersoner hos kundföretag, deltagare och medverkande vid event och utbildningar, prospekt samt användare av webbsidor och appar.
I “Di-gruppen” ingår Dagens Industri Aktiebolag, Bonnier Business Media Sweden AB, Fastighetsnytt Förlags AB, Dagens Samhälle AB och Hakon Media AB. Vart och ett av dessa bolag är personuppgiftsansvariga för sina respektive kunder, användare och prospekt. Kontaktinformation till oss, vårt dataskyddsteam och dataskyddsombud hittar du under kontakta oss.
Sammanfattning av ändamål
Vi använder personuppgifter huvudsakligen för följande ändamål.
För att tillhandahålla prenumerationer och andra produkter och tjänster som du har beställt, anordna konferenser, event, nätverk och utbildningar som du är anmäld till och för att skicka nyhetsbrev som du prenumererar på. Detta innefattar även genomförande av betalningar, att skicka fakturor, att vid behov verifiera din identitet och att kommunicera med dig om villkor, uppdateringar och liknande samt skapande och tillhandahållande av användarkonto m.m. Några av våra tjänster innebär att du får tillgång till en mer personlig upplevelse som kan baseras på dina aktiviteter på våra webbsidor m.m.
Kundsupport. Vänligen notera att telefonsamtal kan komma att spelas in.
Kund- och marknadsundersökningar.
Administration av tävlingar och omröstningar som du deltar i.
Analys och produktförbättring/utveckling samt så kallad ”Business Intelligence”.
Direktmarknadsföring och telefonförsäljning, inklusive profilering för dessa ändamål. Vänligen notera att telefonsamtal kan komma att spelas in. Om du har begärt att bli spärrad från direktmarknadsföring eller telemarketing sparar vi relevant kontaktuppgift i ett spärrfilter.
Visa och mäta annonser samt anpassa annonser och innehåll på våra plattformar.
Målgruppsbaserad annonsering på andra plattformar.
Säkerhet, tvister och verkställande av avtal samt regelefterlevnad.
När du surfar på våra webbsidor använder vi oss av cookies och liknande tekniker. Läs mer om detta under rubriken “Cookies och liknande spårningstekniker” samt i vår cookiepolicy. Du hittar även en FAQ för behandling av personuppgifter inom ramen för vår annonsering här.
Läs gärna mer om ändamålen under rubriken “Hur vi använder personuppgifter”.
Koncerngemensam behandling
Bolagen i Di-gruppen kan i vissa fall dela data med varandra och med koncernbolagen Dagens Samhälle Insikt AB, Bonnier Healthcare Sweden AB och Medibas AB för marknadsföringsändamål. Bolagen har ett gemensamt ansvar för denna behandling. Bolagen inom Di-gruppen nyttjar även vissa centrala funktioner hos koncernbolaget Bonnier News AB, och har då ett gemensam ansvar för behandlingen tillsammans med Bonnier News AB. Mer information om den koncerngemensamma behandlingen hittar du under “Koncerngemensam behandling”.
Kort om dina rättigheter
Du har flera rättigheter under GDPR. Du har bland annat rätt att få en kopia på dina personuppgifter och, ibland, att få dina uppgifter raderade. Du har alltid rätt att invända mot direktmarknadsföring och telefonförsäljning, inklusive profilering för dessa ändamål. Om du har gett ditt samtycke för viss behandling har du alltid rätt att ta tillbaka ditt samtycke. Läs mer om vilka rättigheter du har och hur du tillvaratar dina rättigheter under rubriken “Dina individuella rättigheter”.
Övrigt
Redaktionellt innehåll (t.ex. artiklar, bilder och tv-inslag) och behandling av personuppgifter som utförs i redaktionellt syfte omfattas inte av denna policy. För frågor om det redaktionella innehållet – kontakta ansvarig utgivare.
Vänligen notera att det kan finnas kompletterande personuppgiftspolicys som gäller för vissa av de tjänster som vi erbjuder.
Personuppgiftsansvariga bolag
Följande bolag ingår i Di-gruppen, som vart och ett är personuppgiftsansvariga för sina kunder, användare och prospekt.
Dagens Industri Aktiebolag (org nr: 556221-8494) ("Di").
Bonnier Business Media Sweden AB (org nr: 556468-8892) ("BBM"). I BBM ingår ett flertal varumärken: Aktuell Hållbarhet, Apoteksmarknaden, Dagens Media, Dagens Medicin, Digital Hälsa, Energimarknaden, Fond & Bank, Kommunal Hälsa, Läkemedelsmarknaden, Pensioner & Förmåner, Resumé och Risk & Försäkring.
Fastighetsnytt Förlags AB (org nr: 556326-8837) (”Fastighetsnytt”). I Fastighetsnytt ingår varumärkena Business Arena och Byggindustrin.
Dagens Samhälle AB (org.nr 556176-4613) (”Dagens Samhälle”).
Hakon Media AB (org,nr 556923-9519) (”Hakon Media”). I Hakon Media ingår varumärkena Dagligvarunytt och Market.
Di-gruppen ingår i den större mediekoncernen Bonnier News. Hos koncernbolaget Bonnier News AB (org. nr. 559080-0917) finns vissa centrala funktioner som Di-gruppen nyttjar. Di-gruppens bolag har även vissa samarbeten med varandra och med koncernbolagen Dagens Samhälle Insikt AB (org. nr. 559122-5486), Bonnier Healthcare Sweden AB (556615-8472), Medibas AB (org nr 556617-5518) och Bonnier News AB. I dessa fall har bolagen ett gemensamt personuppgiftsansvar för behandlingen. Du kan läsa mer om den gemensamma behandlingen under avsnittet "Koncerngemensam behandling".
Om du har frågor om den gemensamma behandlingen eller om du vill utöva dina rättigheter, kan du alltid kontakta det bolag inom Di-gruppen som du har en kundrelation med eller som du har fått kommunikation eller på annat sätt kommit i kontakt med. Du kan också kontakta vårt dataskyddsteam genom att skicka ett mejl till dataskydd@bonniernews.se.
Personuppgifter som vi använder
Vilka uppgifter som vi samlar in och behandlar kan variera och beror bland annat på vilken tjänst du använder. Nedan har vi beskrivit de kategorier av personuppgifter som vi huvudsakligen behandlar.
Kategori | Exempel på personuppgifter som ingår |
---|---|
Namn och kontaktuppgifter | För- och efternamn, e-postadress, postadress, telefonnummer, leveransadress, faktureringsadress och andra eventuella kontaktuppgifter. |
Personnummer | Personnummer. |
Autentiseringsuppgifter | Användarnamn och lösenord. |
Kontoinställningar | Information som du lägger till din profil i ditt användarkonto. |
Ålder, kön, demografiska data och hushållsinformation | Ålder och kön samt statistik om det område där du bor, t ex uppgifter om det bor en stor andel småbarnsfamiljer eller pensionärer i området, eller om det överlag finns många hyresrätter eller bostadsrätter i området. Information om hushållet har en bil eller inte. |
Yrkesrelaterad information | Titel/roll, företag och specialisering/bransch. Används endast om vi har en relation till dig i din yrkesroll. |
Betalningsuppgifter | Betalningsmedlets nummer (till exempel kreditkortsnummer) och associerad säkerhetskod eller bankkontonummer och liknande betalningsuppgifter. |
Köphistorik | Information om köp och prenumerationer, summa, tid för köp och erbjudanden som du utnyttjar. |
Enhetsdata | Data om din enhet, t.ex. information om du surfar på en mobil eller dator och vilken browser du använder. Detta kan även innefatta information om IP-adress och inställningar (t.ex. språkinställningar) och programvarukonfigurationer som du använder. |
Användningsdata | Information om hur du använder våra digitala tjänster, t ex information om vilka funktioner som du använder, hur du navigerar på våra webbsidor, vilka annonser du klickat på i våra nyhetsbrev, vilka delar av våra webbsidor du besöker inklusive sidor på sociala medier såsom våra Facebook-sidor, din plats, favoriter bland de nyhetsartiklar som du sparar i din profil på ditt användarkonto och ämnen/skribenter som du följer, vilka aktier du följer i en ekonomiapp och liknande information. |
Korrespondens | Information som du skriver i meddelanden som du skickar till oss, såsom feedback och recensioner, frågor och information som du lämnar i kundtjänstärenden. När du kontaktar oss, t ex för kundsupport genom telefonsamtal eller chattsessioner med våra representanter eller när vi kontaktar dig för telemarketing, kan samtalen komma att spelas in och sparas under en viss tid. |
Specialkost/allergi | Information om vilken specialkost du vill ha eller mat du är allergisk mot i samband med deltagande vid ett event eller utbildning. |
Loggdata | Information om produkten du loggade in på, datum och tid, IP-adress samt eventuella felmeddelanden. |
Hur vi använder personuppgifter
Vilka uppgifter som samlas in och hur de används kan variera beroende på vilken tjänst du eller ditt företag använder, vilka integritetsinställningar som du har gjort på din dator eller mobil, och de funktioner som du använder i tjänsterna.
Nedan har vi beskrivit de ändamål och kategorier av personuppgifter som vi huvudsakligen behandlar. Vi har också angett vilken laglig grund vi stödjer oss på. Vi stödjer oss framförallt på två olika lagliga grunder; antingen att vår behandling är nödvändig för att fullgöra avtalet med dig ("Fullgörande av avtal"), eller att vår behandling är nödvändig för ändamål som rör vårt eller en tredje parts berättigade intresse ("Berättigat intresse"). I vissa fall baseras behandlingen på ditt samtycke (”Samtycke”) eller att behandlingen är nödvändig för att uppfylla en rättslig förpliktelse (”Rättslig förpliktelse”).
Vi har gjort vår bedömning av ”Berättigat intresse” utifrån att vår behandling för sådana ändamål är nödvändig för att kunna möta användares och kunders önskemål, utvärdera, utveckla och förbättra innehållet och utformningen av tjänsterna och att kunna marknadsföra våra tjänster och produkter och uppnå relevans i erbjudanden och annonsering. Slutligen har vi ett berättigat intresse av att kunna skydda vår verksamhet.
För att tillhandahålla våra tjänster och produkter och i övrigt administrera vår kundrelation med dig eller det företag du representerar
Inom ramen för detta ändamål utför vi flera olika behandlingar, vilka vi har sammanfattat nedan.
Förse dig eller det företag du representerar med tjänster och produkter som du/företaget har beställt eller begärt, t ex prenumerationer, annonser, nyhetsbrev som du prenumererar på, premier, utbildningar, konferenser, event för nätverkande inom näringslivet och andra event.
Genomföra betalningar och skicka fakturor samt att vid behov verifiera din identitet, t ex vid fakturabetalning.
Skapa eller ge dig tillgång till ett användarkonto, och för att därefter kunna tillhandahålla användarkontot. Dina inloggningsuppgifter kan i vissa fall användas för att logga in på användarkonton som tillhandahålls av andra bolag inom Bonnier News.
För att kunna anpassa innehåll och ge dig tillgång till en mer personlig upplevelse av våra tjänster som kan baseras på dina aktiviteter på våra webbsidor, intressen och favoriter m.m.
Kontakta dig per e-post, telefon, sms, push-funktion eller på andra sätt för att ge dig information som är relevant för din prenumeration, ditt köp eller nyttjande av våra tjänster. Vi kan t.ex. informera dig om när en prenumeration är på väg att upphöra eller när vi gör uppdateringar eller ändringar i våra villkor, meddela dig när säkerhetsuppdateringar är tillgängliga, påminna dig om varor som finns kvar i din kundvagn, eller informera dig om att du måste vidta en åtgärd för att hålla ditt konto aktivt.
Tillhandahålla en event-app för ett event som du anmält dig till.
Om du är en kontaktperson hos ett företag som deltar i ett tävlingsevent behandlar vi dina uppgifter för att administrera företagets deltagande.
Om du deltar vid ett event i egenskap av jurymedlem eller talare behandlar vi ditt namn och kontaktuppgifter, yrkesrelaterad information samt eventuellt fakturauppgifter för att administrera ditt deltagande.
Om du är medlem i något av våra nätverk kan uppgifter om dig och ditt företag komma att visas för andra medlemmar på nätverkets gemensamma plattform eller i marknadsföring av nätverket. Läs mer under “Hur vi delar dina personuppgifter”.
Kategorier av personuppgifter: - Namn och kontaktuppgifter - Betalningsuppgifter (för att genomföra betalning) - Autentiseringsuppgifter och kontoinställningar (om du har ett användarkonto) - Personnummer (om du gör ett köp som konsument och vi behöver verifiera din identitet, t ex vid fakturabetalning) - Yrkesrelaterad information (om du köper en produkt eller tjänst i din yrkesroll) - Vid event kan vi i vissa fall behandla bilder och inspelat material från eventet där du förekommer för att informera om våra kommande event. - Vid anmälan till ett event kan du behöva lämna känslig information såsom uppgift om specialkost/allergier till oss eller vår samarbetspartner för bokning och tillhandahållande av eventet. - För att kunna anpassa innehåll och på så sätt erbjuda en personaliserad tjänst kan vi behandla enhets- och användningsdata, köphistorik, demografiska data, kön och ålder samt eventuell yrkesrelaterad information.
Laglig grund: - Om du själv är beställare/köpare av tjänsten/produkten: Avtal (alla åtgärder som utgör en del av avtalet) eller Berättigat intresse - Om ditt företag är beställare av tjänsten/produkten: Berättigat intresse - Bilder och inspelningar från event: Berättigat intresse - Behandling av specialkost/allergi: Samtycke - För att tillhandahålla en personaliserad upplevelse av en tjänst: Fullgörande av avtal (om personaliserat innehåll är en del av tjänsten) eller Berättigat intresse.
Kundsupport m.m.
Vi behandlar dina uppgifter för att tillhandahålla kundsupport och hantera reklamationer avseende ditt köp eller din prenumeration, event, utbildning eller annan tjänst eller produkt. Om du kontaktar oss per telefon, t.ex. för kundsupport, kan samtalet komma att spelas in för din och vår säkerhet och/eller i kvalitet- och utbildningssyfte.
Kategorier av personuppgifter: Namn och kontaktuppgifter, korrespondens
Laglig grund: Avtal eller Berättigat intresse, beroende på ärende. Samtalsinspelning sker med stöd av berättigat intresse
Kund- och marknadsundersökningar
Vi kan skicka ut kundundersökningar via e-post och be dig att utvärdera exempelvis ett event du närvarat vid eller en tjänst som du använt. Vi kan också skicka en förfrågan om du vill vara med i en av våra paneler. Inför kommande event kan vi kontakta dig som yrkesperson för att göra research om intressanta ämnen och trender.
Kategorier av personuppgifter: Namn och kontaktuppgifter, yrkesrelaterad information, korrespondens
Laglig grund: Berättigat intresse
Administration av tävlingar och omröstningar
Om du deltar i en omröstning eller tävling som vi anordnar behandlar vi dina uppgifter för att administrera ditt deltagande, vilket innefattar bl a insamling av svar från dig samt att utse och kommunicera en vinnare.
Kategorier av personuppgifter: Namn och kontaktuppgifter samt innehållet i kommunikation
Laglig grund: Berättigat intresse
Analys och produktförbättring/utveckling
Vi använder uppgifter för att analysera och förbättra våra befintliga tjänster och produkter, bland annat genom att uppdatera funktioner och få en ökad förståelse för hur vi kan göra användarupplevelsen smidigare för dig. Vi använder till exempel felrapporter för att förbättra säkerhetsfunktioner, användarbeteende, sökfrågor och klick på våra webbsidor för att förbättra relevansen för sökresultat, för att avgöra vilka nya funktioner som ska prioriteras, vilket innehåll som ska publiceras på webbsidan och placering av innehåll. Vi använder även olika analysverktyg såsom Google Analytics för att samla in data om hur våra webbsidor används och göra analyser utifrån dessa uppgifter. Denna data kan exempelvis visa vilka sidor som är mest besökta, vilken väg besökare tar genom webbsidan, och från vilka sidor besökare lämnar webbsidan. Webbanalys kan även ge insikt i besöksfrekvens och vilket innehåll som besöks under längst tid. Genom att ställa frågor till våra kunder och besökare kan vi också utvärdera våra tjänster och produkter. Denna analys kan bland annat ligga till grund för produktförbättringar.
Kategorier av personuppgifter: Enhetsdata, användningsdata, ålder, kön, demografiska data och hushållsinformation, yrkesrelaterad information, köphistorik
Laglig grund: Berättigat intresse
För att bättre förstå vår affärsverksamhet (så kallad ”Business Intelligence”)
Vi använder data för att ta fram statistik och analyser avseende vår affärsverksamhet. Denna information använder vi för att kunna fatta välgrundade affärsbeslut och planera strategier framåt för verksamheten.
Kategorier av personuppgifter: Vi använder anonymiserad data så långt det är möjligt för detta ändamål, men kan även använda enhetsdata, användningsdata, ålder, kön, demografiska data och hushållsinformation, yrkesrelaterad information och köphistorik.
Laglig grund: Berättigat intresse
Direktmarknadsföring och telefonförsäljning, inklusive profilering för dessa ändamål
Vi använder olika kanaler för marknadsföring, t.ex. post, telefon, e-post, SMS och andra digitala kanaler. Vår marknadsföring kan, beroende på kanal, avse våra egna och andra bolags produkter och tjänster.
Vår marknadsföring kan anpassas baserat på hur du har använt våra tjänster, såsom läs- och köphistorik samt ålder, kön och demografiska data. Om du har en relation till oss i egenskap av yrkesperson kan profilering även göras baserat på titel och företag. Vi kan exempelvis välja att rikta viss marknadsföring till en viss målgrupp, t ex ”kvinnor i Stockholm mellan 30-35 år som har läst mycket om ekonomi” eller “It-chefer inom vårdsektorn”.
Om vi kontaktar dig per telefon för att marknadsföra våra tjänster eller produkter till det företag du representerar kan de delar av samtalet där avtalsöverenskommelse skapas komma att spelas in för att använda som avtalsunderlag.
Du har alltid rätt att invända mot direktmarknadsföring och telefonförsäljning. Kontakta då i första hand relevant kundservice. Kontaktuppgifter hittar du här.
Kategorier av personuppgifter: Namn och kontaktuppgifter, enhetsdata, användningsdata, köphistorik, demografiska data, kön och ålder, yrkesrelaterad information (gäller endast personer som får marknadsföring i sin yrkesroll)
Laglig grund: Berättigat intresse
Visa, mäta och anpassa annonser på våra plattformar
Vi behandlar vissa uppgifter för att kunna visa och mäta annonser, samt för att kunna anpassa dessa annonser på våra sajter och i våra appar baserat på hur du har använt våra tjänster, såsom läs- och köphistorik samt ålder, kön och demografiska data. Vi kan exempelvis välja att visa en annons till en viss målgrupp, t.ex. ”kvinnor i Stockholm mellan 30-35 år som har läst mycket om ekonomi”. Om du har en relation till oss i egenskap av yrkesperson kan profilering även göras baserat på titel och företag. En del av den profilering som görs sker med så kallad maskininlärning. Det innebär att vi genom AI försöker förstå vilka produkter som en läsare kommer att vara mest intresserad av baserat på vad läsaren tidigare har tagit del av på våra webbsidor.
Du kan begränsa våra möjligheter att anpassa annonser och innehåll på våra sajter och appar. Läs mer i vår Cookie policy.
Kategorier av personuppgifter: Enhetsdata, användningsdata, köphistorik, demografiska data, kön och ålder, eventuell yrkesrelaterad information
Laglig grund: Berättigat intresse
Målgruppsbaserad annonsering på andra plattformar
Vi kan använda oss av målgruppsbaserad annonsering på andra plattformar, inklusive Facebook, Twitter och Google. Om du är eller har varit kund hos ett företag inom Di-gruppen kan vi komma att använda din e-postadress för att kunna visa dig annonser om våra tjänster och produkter på den externa plattformen, eller för att utesluta dig från att se dem. Du har alltid rätt att invända mot denna behandling genom att kontakta kundservice. På vissa webbsidor används ett verktyg som kallas Facebook-pixeln. Detta verktyg används endast om du har samtyckt till det. Facebook-pixeln används för att kunna visa bättre annonser för dig på Facebooks plattform, och innebär att viss data delas med Facebook. Läs mer under “Hur vi delar dina personuppgifter”. Du kan begränsa vår möjlighet att visa annonser för dig på Facebooks plattform genom att ändra dina inställningar på ditt personliga konto hos Facebook. Gå till Inställningar på ditt Facebook-konto. Klicka vidare på Annonser i menyn, därefter Annonsinställningar. Klicka på ”Målgruppsbaserad annonsering” och välj det bolag som du inte vill ska kunna visa annonser på Facebook baserat på dina uppgifter. Ändra sedan inställningen från ”Tillåtet” till ”Inte tillåtet”. Direktlänk till dina annonsinställningar: https://www.facebook.com/ads/preferences/?entry_product=ad_settings_screen.
Läs Facebooks datapolicy för dig som användare här: https://www.facebook.com/about/privacy/update.
Kategorier av personuppgifter: E-postadress. IP- adress och annan användnings- och enhetsdata kan komma att behandlas av den andra plattformen.
Laglig grund: Berättigat intresse. För användning av Facebook-pixeln används dock alltid samtycke.
Säkerhet
Vi använder uppgifter för att skydda våra produkters, tjänsters och kunders säkerhet, för att upptäcka och för att förhindra bedrägeri (exempelvis dubbelutnyttjande av erbjudanden). När du loggar in på ditt användarkonto skapar vi en registrering av inloggningen för att kunna göra felsökningar och för att kunna motverka och utreda IT-attacker och andra säkerhetshot.
Kategorier av personuppgifter: Loggdata. Vi kan i vissa fall behandla namn, e-post och personnummer för att förhindra dubbelutnyttjande av erbjudanden.
Laglig grund: Berättigat intresse eller Rättslig förpliktelse (för det fall att vi har en rättslig förpliktelse att skydda viss information).
Tvister och verkställande av avtal
Vi kan komma att använda uppgifter för att lösa tvister och verkställa våra avtal.
Kategorier av personuppgifter: Beror på omständigheterna
Laglig grund: Beror på situation, men kan baseras på Berättigat intresse, Rättslig förpliktelse eller Avtal
Regelefterlevnad
Vi använder uppgifter för att efterleva tillämplig lagstiftning såsom bokföringslagen och regler i GDPR. Vi kan också behöva behandla personuppgifter för att efterleva andra lagkrav, domstolsbeslut eller myndighetsbeslut.
Kategorier av personuppgifter:
Bokföringslagen: Uppgifter om ditt köp; normalt motsvarande fakturauppgifter såsom namn, adress, uppgift om köpt vara och pris.
GDPR och marknadsföringslagen: I vissa fall behöver vi behandla namn, adress och personnummer för att stämma av mot NIX-registret. Om du begär att vi inte ska kontakta dig genom e-post, telefon eller post så kommer vi behålla en kopia av den aktuella kontaktuppgiften i vår spärrlista för marknadsföring för att se till att du inte får del av oönskade erbjudanden i framtiden.
Administration av rättigheter under GDPR, bl a registerutdrag och radering: De personuppgifter som vi har registrerat om dig och som vi har en skyldighet att lämna ut/radera.
Övrigt: Kan variera beroende på situation.
Laglig grund: Rättslig förpliktelse
Om vi planerar att använda personuppgifter för ett nytt ändamål kommer vi att informera dig innan eller i samband med att personuppgifterna samlas in. Om det krävs så kommer vi att be om ditt samtycke.
Cookies och liknande spårningstekniker
Cookies och liknande spårningstekniker används bland annat för att vi ska kunna förbättra funktionaliteten på våra webbsidor, för att kunna rikta relevant innehåll, erbjudanden och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Vi använder både förstapartscookies och tredjepartscookies (t.ex. för annonsering).
Vissa annonscookies och tekniker som används är så kallade tredjepartscookies/ tekniker. Annonsörer, annonsbyråer och andra samarbetspartners använder dessa cookies och tekniker för att kunna leverera annonser på våra webbsidor, för att mäta hur många användare som har sett en annons eller för att anpassa vilka annonser du exponeras för. Information om vilka uppgifter som samlas in av våra partners, hur dessa uppgifter behandlas och vilken laglig grund de stödjer sig på finns i respektive partners personuppgifts- och cookiepolicy.
En särskild form av annonsering är så kallad “retargeting”, som låter våra annonsörer visa reklam för dig baserat på dina läs- och klickmönster på en webbsida som inte kontrolleras av oss. Om du exempelvis har besökt en modebutik online och har godkänt modebutikens cookies/tekniker, kan du komma att se annonser för modebutikens produkter på våra webbsidor.
Mer information om vilka cookies vi använder och hur du kan hantera dina cookie-inställningar hittar du i vår cookiepolicy. På vår sida för vanliga frågor hittar du mer information om hur vi arbetar med annonsering.
Hur samlar vi in personuppgifterna?
Uppgifter som du lämnar. Vissa uppgifter samlar vi in direkt från dig, exempelvis när du tecknar en prenumeration eller när du skapar och använder ett användarkonto i en av våra appar eller på våra webbsidor, anmäler dig till ett evenemang, registrerar dig för ett nyhetsbrev, köper en produkt i en webbshop eller kontaktar oss för support. Vi kan också samla in uppgifter från dig via formulär på Facebook, i samband med att du t ex anmäler dig för en gratis prenumeration.
Gåvogivare. Uppgifter som lämnas av din gåvogivare för det fall att du får en prenumeration i gåva.
Arbetsgivare. Uppgifter som lämnas av din arbetsgivare för det fall att du får en prenumeration/produkt genom din arbetsgivare.
Användning av tjänst m.m. Vi får en del av informationen genom att registrera hur du interagerar med våra tjänster och produkter, exempelvis genom användning av teknik som cookies på våra webbsidor och genom information som vi får tillgång till via den enhet (som mobil, dator eller surfplatta) du använder dig av när du tar del av våra tjänster, såsom IP-adress, språkinställningar och pushinställningar. I vissa fall kan vi genom särskild mätteknik knyta data vi samlar in om dig via olika enheter du använder när du besöker våra tjänster i syfte att uppnå relevans i anpassat innehåll och annonser på våra webbsidor.
Vi kan även hämta uppgifter från externa källor. Sådana källor kan variera över tid men har tidigare inkluderat:
Vi använder Bisnode för att verifiera och komplettera kontaktinformation och demografiska data såsom statistik för ett visst bostadsområde.
I vissa fall sker insamlingen via vår betaltjänstleverantör, t ex Klarna. Vid användning av en tjänst som kräver betalning samlar vi in namn, personnummer, adressuppgifter och betalsätt från betalningsleverantören för att bekräfta din identitet och adressuppgifter.
Sociala nätverk, när du ger en tjänst åtkomst till dina uppgifter i ett eller flera nätverk, exempelvis om du valt att identifiera dig via Facebook eller Linkedin samlar vi in uppgifter från din offentliga Facebook- eller Linkedinprofil.
Leverantörer som hjälper oss att fastställa geografiska positioner baserat på IP-adress.
Partners som vi samarbetar med för att erbjuda våra tjänster eller delta i gemensam marknadsföringsverksamhet. Vi kan exempelvis samla in dina personuppgifter från en samarbetspartner vid ett event vi arrangerar om du anmält dig till eventet via vår samarbetspartner.
Offentligt tillgängliga källor, till exempel öppna myndighetsdatabaser eller andra datakällor som är tillgängliga för allmänheten, såsom SPAR (Statens Personadressregister).
Om du inte lämnar uppgifter som är nödvändiga för att få tillgång till våra tjänster eller en viss funktion finns det en risk att du inte kommer att kunna använda den specifika tjänsten eller funktionen.
Hur vi delar dina personuppgifter
Det kan ibland vara nödvändigt för oss att dela dina personuppgifter, t ex med andra företag i vår koncern eller med företag som utför tjänster för vår räkning.
Leverantörer som är personuppgiftsbiträden
Vi anlitar olika leverantörer som utför tjänster för vår räkning, t ex kundservicesupport, marknadsföring och trafikmätning samt skydd och support för våra system och tjänster. Dessa leverantörer kan behöva behandla eller få tillgång till personuppgifter för att kunna utföra sina tjänster. Våra leverantörer är bundna av så kallade personuppgiftsbiträdesavtal och har inte rätt att använda personuppgifter för egna ändamål.
Nätverk
Om du är medlem i något av våra nätverk, t ex ett VD-nätverk, kan uppgifter om dig och ditt företag/din organisation komma att visas för andra medlemmar på nätverkets gemensamma plattform. De uppgifter som kan bli synliga för andra medlemmar är ditt namn, företag, bransch, företagets omsättning, telefon, e-postadress och länk till din LinkedIn-profil. Du kommer även ha möjlighet att komplettera med ytterligare uppgifter om dig själv som du vill dela med andra medlemmar. Vi kan komma att fråga om att få publicera ett foto. Du har rätt att när som helst välja att dina uppgifter inte ska synas för andra medlemmar.
Dina uppgifter om roll och företaget/organisationen som du representerar kan också komma att användas i marknadsföring av nätverket du är medlem i. Du har rätt att när som helst välja att dina uppgifter inte ska användas i sådan marknadsföring.
Talare
Om du är talare på ett av våra event kan vi komma att dela dina kontaktuppgifter med programledaren för eventet i syfte för att kunna administrera eventets program och ditt deltagande. Meddela oss om du inte önskar att vi delar dina personuppgifter med programledaren för detta syfte.
Företagskunder
Om din arbetsgivare betalar för din prenumeration kan vi komma att dela information om ditt namn och e-postadress till arbetsgivaren för att arbetsgivaren ska kunna kontrollera vilka av dess medarbetare som har en prenumeration via arbetsgivaren. Detta är nödvändigt för att arbetsgivaren ska kunna hålla sin företagsprenumeration uppdaterad.
Betaltjänstleverantörer
Vi delar den betalningsinformation som du lämnar för att genomföra ett köp med banker och andra institutioner som behandlar betalningstransaktioner eller levererar andra finansiella tjänster, samt för att förhindra bedrägeri och minska kreditkortsrisker. Exempel på en sådan leverantör är KLARNA. Klarna är själva personuppgiftsansvariga för sin behandling av dina personuppgifter.
Faktura i Kivras app
Vissa av våra bolag är anslutna till Kivra. Om du har en digital brevlåda hos Kivra kan du vid köp av vissa tjänster få din faktura digitalt i Kivras app. Vi delar ditt personnummer och innehållet i fakturan med Kivra för att kunna tillhandahålla dig fakturan i Kivras app. Detta gör vi med stöd av den lagliga grunden Fullgörande av avtal. Kivra Sverige AB är självständigt personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter från och med att fakturan gjorts tillgänglig för dig i din digitala brevlåda hos Kivra.
Utbärningsbolag
Vi delar personuppgifter som du lämnar för att leverera en vara du köpt med det utbärningsbolag som ska leverera varan. Exempel på sådana utbärningsbolag är Postnord (Tidningstjänst AB) och Nim Distribution i Skåne AB. För genomförande av leveransen är utbärningsbolaget i regel själva personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina personuppgifter.
Annonsering
I samband med annonsering kan viss enhets- och användningsdata samlas in av annonsörer och andra samarbetspartners via cookies på våra webbsidor i syfte att leverera annonser på våra webbsidor, för att mäta hur många användare som har sett en annons eller för att anpassa vilka annonser som visas. Dessa samarbetspartners behandlar data med eget personuppgiftsansvar. Du kan läsa mer om annonsering här.
Samarbetspartners vid konferenser
Om du deltar vid en konferens i egenskap av yrkesperson kan dina personuppgifter i vissa fall delas med våra samarbetspartners (medarrangörer, sponsorer och utställare) vid konferensen för att dessa ska kunna rikta marknadsföring till dig i din yrkesroll. Dessa behandlar då dina uppgifter med eget personuppgiftsansvar. Vi delar deltagares personuppgifter med våra samarbetspartners med stöd av vårt Berättigade intresse att skapa utökade möjligheter för bl.a. nätverkande inom näringslivet mellan deltagarna och våra samarbetspartners, vilket utgör en viktig del av vår eventverksamhet. Du kan invända mot att dina kontaktuppgifter delas med dessa samarbetspartners genom att kontakta det bolag inom Di-gruppen som anordnar konferensen, du hittar kontaktuppgifter här.
Sociala medier/dela-knappar
När du använder våra tjänster kan du välja att dela artiklar via sociala medier via en social plug-in (exempelvis en dela-knapp). När du delar information via en social plug-in kommer din webbläsare att föra över enhetsdata till det sociala mediet, såsom datum och tid för delningen, vilken typ av enhet som du använder, ditt operativsystem och IP-adress, URL för besöket, samt information om vilken artikel du delar. För mer information om hur respektive sociala medier behandlar de uppgifter som du lämnar till dem via sociala plug-ins, uppmanar vi dig att ta del av respektive sociala medias villkor och personuppgiftspolicys.
Facebook m.m.
På vissa webbsidor används ett verktyg som innebär att viss data delas med Facebook (”Facebook-pixeln). Detta verktyg används endast om du har samtyckt till det. Med hjälp av Facebooks verktyg kan de webbsidor som använder verktyget visa bättre annonser för sina varumärken, tjänster och produkter utifrån ditt beteende på deras webbsidor. Du kan när som helst dra tillbaka ditt samtycke genom att ändra cookie-inställningarna på den webbsida som du lämnat ditt samtycke.
Vi kan även använda oss av andra former av målgruppsbaserad annonsering på andra plattformar, inklusive Facebook, Twitter och Google. Om du är eller har varit kund hos ett företag inom Di-gruppen kan vi komma att använda din e-postadress i Facebooks, Twitters eller Googles verktyg för att kunna visa dig annonser om våra tjänster och produkter på den externa plattformen, eller för att utesluta dig från att se dem.
Vissa bolag inom Di-gruppen använder också sidor på sociala medier, t ex Facebook-sidor. Vid besök på dessa sidor kan både Facebook och bolaget inom Di-gruppen använda information om hur du använt den sociala mediesidan för att visa dig relevanta annonser på den sociala medieplattformen.
Du kan ändra dina inställningar på ditt personliga konto hos Facebook. Gå till Inställningar på ditt Facebook-konto. Klicka vidare på Annonser i menyn, därefter Annonsinställningar. Ändra inställningen från "Tillåtet" till "Inte tillåtet" för Annonser baserade på data från partner, samt Annonser baserade på din aktivitet i Facebook-företagens produkter som du ser någon annanstans. Direktlänk till dina annonsinställningar. Via Facebook-pixeln delas viss data med Facebook avseende ditt beteende på webbsidan som använder pixeln (vilken URL du har besökt), IP-adress och viss teknisk information. Facebook och vi som marknadsförare på Facebook kan sedan bygga målgrupper för våra respektive annonser som till viss del använder pixeldatan. Förutom pixeldatan används annan data om ditt beteende på Facebook för att bygga målgrupper. Läs Facebooks datapolicy för dig som användare här
Övrigt
Vi kan komma att lämna ut personuppgifter som en del av en gemensam affär, exempelvis en sammanslagning eller försäljning av tillgångar. Slutligen kan vi komma att behöva lämna ut eller spara dina uppgifter när vi anser att det är nödvändigt för att:
följa lagen eller rättslig process och ge ut information till polis och andra behöriga myndigheter,
skydda våra kunder, exempelvis för att förhindra skräppost eller bedrägeriförsök
hantera och upprätthålla säkerheten för våra produkter, däribland att förhindra eller stoppa en attack på våra system eller nätverk,
skydda rättigheter eller egendom som tillhör oss, inklusive verkställa de villkor som styr din användning av tjänsterna. Om det är nödvändigt överlåter vi ärendet till polismyndigheten för fortsatt handläggning.
Observera att vissa av våra webbsidor innehåller länkar till externa företag, till exempel för erbjudanden av produkter och tjänster, vars personuppgiftspolicys skiljer sig från vår. Om du lämnar personuppgifter i någon av dessa produkter behandlas dina uppgifter enligt deras respektive personuppgiftspolicy, ta gärna del av den innan du lämnar några uppgifter till det externa företaget. Vi ansvarar inte för användning av dina personuppgifter som dessa externa företag utför.
Koncerngemensam behandling
Di-gruppen ingår i den större mediekoncernen Bonnier News. Hos koncernbolaget Bonnier News AB (org. nr. 559080-0917) finns vissa centrala funktioner som Di-gruppen nyttjar. Di-gruppens bolag har även vissa samarbeten med varandra och med koncernbolagen Dagens Samhälle Insikt AB, Bonnier Healthcare Sweden AB, Medibas AB och Bonnier News AB. I dessa fall kan bolagen ha ett gemensamt personuppgiftsansvar för behandlingen. Mer om detta kan du läsa i detta avsnitt. Om du har frågor om den gemensamma behandlingen eller om du vill utöva dina rättigheter, kan du alltid kontakta det bolag som du har en kundrelation med eller som du har fått kommunikation eller på annat sätt kommit i kontakt med. Du kan också kontakta vårt dataskyddsteam genom att skicka ett mejl till dataskydd@bonniernews.se
Gemensam databas för yrkespersoner
Bolagen inom Di-gruppen samt Dagens Samhälle Insikt AB, Bonnier Healthcare Sweden AB och Medibas AB har en gemensam databas som innehåller uppgifter avseende yrkespersoner, representanter för befintliga eller potentiella kundföretag, samt deltagare vid konferenser, utbildningar och andra event. De kategorier av uppgifter som finns i den gemensamma databasen är i huvudsak namn och kontaktuppgifter, yrkesrelaterad information, användardata och köphistorik. Bolagen kan inom ramen för den gemensamma databasen dela data för att kunna rikta marknadsföring till dessa personer i deras yrkesroll, om denna bedöms vara relevant. Vi delar data med stöd av koncernbolagens berättigade intresse att på ett effektivt sätt kunna marknadsföra produkter och tjänster till yrkespersoner och att kunna uppnå relevans i marknadsföringen. Bolagen har ett gemensamt personuppgiftsansvar för den delning av personuppgifter som sker i den gemensamma databasen för yrkespersoner. Om du vill avregistrera dig från all direktmarknadsföring och/eller telefonförsäljning från de deltagande bolagen kan du skicka din begäran via mejl till dataskydd@bonniernews.se.
Läs Dagens Samhälle Insikt AB:s personuppgiftspolicy här.
Läs Bonnier Healthcare Sweden AB:s och Medibas AB:s personuppgiftspolicys här: Bonnier Healthcare erbjuder bland annat tjänsterna Medibas, NetdoktorPro, Pharma Insights och Bonnier Academy.
Gemensam kunddatabas för konsumenter
Dagens Industri Aktiebolag och Bonnier News AB samarbetar för att upprätthålla en gemensam kunddatabas med god datakvalitet, inom ramen för den verksamhet som riktar sig mot konsumenter (dvs inte yrkespersoner). Genom samarbetet möjliggörs en effektiv och integritetsvänlig behandling av kunddata eftersom vi delar på resurser och kompetens. Samarbetet administreras av Bonnier News AB. Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag är gemensamt personuppgiftsansvariga för den gemensamma behandlingen. Du kan läsa mer om den gemensamma behandlingen, och begära radering m.m. här.
I samband med enskilda erbjudanden och kampanjer
Bolag som ingår i Di-gruppen, Dagens Samhälle Insikt AB och Bonnier Healthcare Sweden AB samarbetar ibland kring erbjudanden och kampanjer för sina produkter och tjänster; antingen för att administrera ett kombinerat erbjudande eller för att begränsa bolagens marknadsföring. Dagens Industri Aktiebolag kan även samarbeta med koncernbolaget Bonnier News AB för dessa ändamål. I samband med detta kan koncernbolagen behöva dela viss begränsad data, som de då har ett gemensamt ansvar för. Om DN t.ex. erbjuder sina prenumeranter möjligheten att lägga till Di på sin befintliga prenumeration hos DN, kan Bonnier News AB behöva dela vissa personuppgifter med Di för att Di ska kunna aktivera tjänsten. Ett annat exempel kan vara att Expressen vill visa en kampanj för Di på sin webbsida. För att inte besvära besökare som redan har en prenumeration på Di, kan Expressen välja att visa kampanjen enbart för besökare som inte redan prenumererar på Di.
Centralt dataskyddsteam
Di-gruppen har ett gemensamt dataskyddsteam som finns centralt hos koncernbolaget Bonnier News AB. Bonnier News AB är gemensamt personuppgiftsansvarig med det bolag inom Di-gruppen som din fråga eller begäran avser.
Central annonsavdelning
Hos koncernbolaget Bonnier News AB finns en central annonsavdelning som administrerar den digitala annonsering inklusive eventuell personuppgiftsbehandling som sker i samband med detta på Di-gruppens sajter och appar. Bonnier News AB är gemensamt personuppgiftsansvarig för behandlingen tillsammans med det bolag inom Di-gruppen vars sajt eller app du använder.
Användarkonton för Dagens Nyheter och Dagens Industri
DN och Di har ett gemensamt så kallat “BIP-konto”, vilket innebär att du kan använda samma inloggningsuppgifter om du vill ha ett digitalt konto hos både DN och Di. När du skapar ett användarkonto hos DN kan du använda dina inloggningsuppgifter för att skapa ett konto hos Di, och vice versa. För dig som har ett gemensamt konto på DN och Di är Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag gemensamt personuppgiftsansvariga för behandlingen av dina inloggningsuppgifter. Du kan vända dig till både Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag för att utöva dina rättigheter.
Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter
Integritetscenter. Vi har samlat information om hur du får tillgång till dina personuppgifter och kan utöva dina rättigheter på vårt Integritetscenter under Hantera personuppgifter.
Användarkonto. Du kan även kontrollera vissa uppgifter via ditt användarkonto.
Avregistrering från direktmarknadsföring via avregistreringslänk. Om du får reklammeddelanden via e-post eller SMS från oss och vill avanmäla dig från dem kan du göra det genom att följa anvisningarna i meddelandet, eller kontakta kundservice. Du hittar kontaktuppgifter till kundservice här. Notera att annan kommunikation som krävs för att vi ska kunna tillhandahålla tjänsterna inte omfattas av en sådan avanmälan, exempelvis kommunikation som avser ändringar eller uppdatering av användarvillkor.
Cookies. På de flesta av våra sajter och i våra appar kan du göra dina inställningar direkt på sajten/i appen. Läs mer om cookies här.
Dina individuella rättigheter
Information om var du kan vända dig för att ta tillvara dina rättigheter hittar du på vårt Integritetscenter under Hantera personuppgifter. Du har följande rättigheter.
Samtycke. Om behandling av personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst återkalla samtycket för framtida behandling av dina personuppgifter.
Registerutdrag, rättelse och radering. Du har rätt att kostnadsfritt begära en kopia av dina personuppgifter (s k registerutdrag), begära rättelse av felaktiga uppgifter och, under vissa omständigheter, begära att dina personuppgifter raderas.
Begränsning. Du har rätt att kräva att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter under vissa omständigheter, t.ex. under tiden det åligger oss att utreda eventuella invändningar från dig.
Dataportabilitet. Du har i vissa fall en rätt till dataportabilitet, dvs att få ut personuppgifter som tillhandahållits från dig, i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format samt att kunna överföra dessa till annan personuppgiftsansvarig. Detta gäller endast vi behandlar personuppgifterna med ditt samtycke eller för att det är nödvändigt för att uppfylla ett avtal med dig.
Invändning mot direktmarknadsföring, dvs. marknadsföring via post, e-post, SMS och telefonförsäljning. Du har rätt att när som helst invända mot vår direktmarknadsföring (inklusive profilering för dessa ändamål), och vi ska då upphöra med vår behandling av dina uppgifter för dessa ändamål.
Invändning. Du har rätt att i vissa fall invända mot annan behandling av dina personuppgifter. Vi måste då upphöra med behandlingen om vi inte kan visa tvingande berättigade skäl som överväger ditt intresse av att inte få personuppgifterna behandlade.
Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). Du har rätt att framföra klagomål hos IMY, som är den myndighet i Sverige som utövar tillsyn över hur vi som företag följer lagstiftningen. IMY:s webbsida hittar du här: https://www.imy.se/.
Utövandet av dina rättigheter är kostnadsfritt. Vi besvarar i regel din begäran om registerutdrag och radering av dina personuppgifter inom 30 dagar. De åtgärder som du begärt utförs inom rimlig tid som beroende på omständigheterna kan vara upp till 3 månader. Vi förbehåller oss rätten att vid orimlig eller uppenbart ogrundad invändning eller begäran ta ut en rimlig avgift för åtgärden.
Särskilt om redaktionellt innehåll. Redaktionellt innehåll som artiklar, bilder och tv-inslag omfattas inte av GDPR:s regler om radering m.m. Det betyder att man inte har rätt att begära att en artikel ska raderas med hänvisning till GDPR. Upptäcker man felaktigheter i publicerat innehåll kontaktar man ansvarig utgivare för det aktuella mediet.
Säkerhet för dina personuppgifter
Vi använder en rad säkerhetstekniker och säkerhetsmetoder för att skydda dina personuppgifter från oönskad åtkomst, användning och utlämnande. Till exempel lagras personuppgifter som du anger på datorsystem som har begränsad åtkomst och finns i skyddade lokaler. Vid överföring av mycket känsliga data (exempelvis kreditkortsnummer och lösenord) via Internet, skyddar vi dessa uppgifter med kryptering. Vi kravställer våra leverantörer för att säkerställa att behandlingen sker i enlighet med denna policy och våra säkerhetsrutiner. Vidare lagrar vi uppgifter som vi samlar in när en användare inte är inloggad (autentiserad) separat från kundspecifik kontoinformation som direkt identifierar dig, som ditt namn, e-postadress eller telefonnummer. Vi använder i första hand anonym data eller pseudonymiserad data vid analys av kundinsikt, produktutveckling, trender, statistik och liknande syften. Pseudonymiserad data är data som inte kan hänföras till en viss individ person utan att kompletterande uppgifter används.
Var vi sparar och behandlar personuppgifter
Vi behandlar personuppgifter inom EU/EES i första hand, men i vissa fall använder vi leverantörer som behandlar personuppgifter i USA och andra länder utanför EU/EES, t.ex. för att skicka nyhetsbrev, för utveckling och underhåll av våra system och för webbanalys. Länder utanför EU/EES tillerkänner inte alltid motsvarande skydd för personuppgifter som länder inom EU/EES. Det krävs därför att särskilda skyddsåtgärder vidtas när personuppgifter behandlas utanför EU/EES. I de fall vi använder leverantörer som behandlar personuppgifter utanför EU/EES sker det under förutsättning av vi har stöd enligt lag, t.ex. genom att vi med mottagaren av uppgifterna har ingått standardiserade avtalsklausuler som godkänts av EU-kommissionen.
Det finns tre olika uppsättningar av standardavtalsklausuler. Du hittar samtliga på den Europeiska kommissionens webbsida: https://ec.europa.eu/info/law/law-topic/data-protection/international-dimension-data-protection/standard-contractual-clauses-scc_en
Vi vill särskilt informera dig om att vi använder analysverktyget Google Analytics (se mer om ändamålen under “Hur vi använder personuppgifter” och “Cookies och lokal lagring av data”). Google Analytics lagrar data för vår räkning i flera länder, bland annat USA. Mer information om Googles datacenter och var de finns hittar du här: https://www.google.com/about/datacenters/locations/. Google använder i sin tur olika underbiträden som behandlar data i olika länder. Mer information om dessa underbiträden och var de finns hittar du här: https://privacy.google.com/businesses/subprocessors/
De standardavtalsklausuler som tillämpas när vi använder Googles tjänster hittar du här:https://privacy.google.com/businesses/processorterms/mccs/
Hur länge vi sparar dina personuppgifter
Vi sparar personuppgifter så länge det är nödvändigt för de ändamål som beskrivs i denna policy, t.ex. för att vi ska kunna tillhandahålla en tjänst eller produkt, för att underhålla och förbättra befintliga tjänster, skicka nödvändig kommunikation och marknadskommunikation och uppfylla våra skyldigheter enligt lag. Eftersom behoven kan variera för olika typer av data och för olika typer av tjänster, produkter och sammanhang, varierar perioden vi sparar uppgifterna.
Kriterier som avgör lagringsfrist. De kriterier som huvudsakligen avgör hur länge personuppgifterna kommer att sparas är:
Anledningen till att vi använder uppgifterna, dvs använder vi uppgifterna för att uppfylla lagkrav så sparas de längre tid än exempelvis kontaktinformation för direktmarknadsföring.
Vilken typ av uppgifter det rör sig om, dvs en känslig uppgift om exempelvis matallergi sparas kortare tid än exempelvis kontaktinformation.
Hur uppgiften sparas, dvs uppgifter som inte är pseudonymiserade sparas ofta kortare tid än om de är pseudonymiserade.
Vilken relation vi har till dig, dvs om du är en befintlig, före detta eller potentiell användare/kund eller om du besöker oss utan att vara inloggad.
Kontaktuppgifter för direktmarknadsföring/telemarketing. Vi använder dina kontaktuppgifter för direktmarknadsföring och telemarketing under tiden vi har ett användar- eller kundförhållande och en viss tid efter vår användar- eller kundrelation har avslutats så länge du inte invänt mot det (läs mer under "DINA INDIVIDUELLA RÄTTIGHETER"). Vi sparar dina uppgifter för marknadsföringsändamål i upp till 24 månader efter att tjänsten (t.ex. en prenumeration) har avslutats eller att du köpt en produkt.
Uppgifter om köp/transaktioner. Om du är eller har varit kund hos oss sparar vi information om dina köp/transaktioner i 7 år för att uppfylla kraven i bokföringslagen.
Kontaktpersoner hos företag. Om vi behandlar dina personuppgifter som representant för ett företag, t.ex. i samband med ett event som du deltar vid, kan dina kontaktuppgifter komma att sparas för att rikta marknadsföring till dig (i din yrkesroll) upp till 36 månader efter avslutat event.
Potentiella kunder. Vi kan komma att kontakta potentiella kunder via telefon för att marknadsföra våra tjänster och produkter. Om du väljer att inte inleda ett kundförhållande med oss så sparar vi kontaktuppgifterna upp till 3 månader från kontakttillfället. Bolag inom Di-gruppen kan även komma att kontakta representanter för potentiella kundföretag för att marknadsföra bolagets tjänster och produkter. I dessa fall kan bolaget spara företagsrepresentantens kontaktuppgifter upp till 12 månader från tidpunkten för insamlingen.
Uppgifter kopplade till användarkonto. Om du har registrerat ett användarkonto så använder vi dina uppgifter om exempelvis intressen och favoriter, läs- och köphistorik tills dess att du avslutar ditt konto och upp till 24 månader därefter om du inte begär att vi ska radera vissa uppgifter. Vi sparar uppgifter för att hantera reklamationer och för att analysera användar- och kundbeteende i syfte att förbättra våra tjänster samt för intressebaserad marknadsföring.
Uppgifter som förekommer i samtalsinspelningar. Vi sparar samtalsinspelningar i upp till 3 månader från inspelningstillfället.
Vid begäran om radering. Om du begär radering av dina uppgifter kommer vi att dokumentera ärendet och behålla detta under 6 månader, för att vi ska kunna visa att vi har hanterat din begäran.
Övrigt. Dina personuppgifter gallras eller anonymiseras när de inte längre är relevanta för de ändamål som de har samlats in för. Vid analys av kundinsikt, trender m.m. använder vi i största möjliga utsträckning anonym data som inte kan knytas till en individ.
Dina personuppgifter kan komma att sparas under längre tid än vad som angetts ovan i de fall vi är skyldiga att göra det enligt lag, förordning eller myndighetsbeslut eller för att behålla uppgifter som måste behållas i syfte att lösa en tvist, om du har en skuld till oss eller om du har samtyckt till det.
Engelsk version
For English version click here
Ändringar i denna personuppgiftspolicy
Vi kommer att uppdatera vår personuppgiftspolicy när det behövs för att återspegla ändringar i våra tjänster eller om vi bedömer att vi kan förtydliga och förbättra informationen. När en policy uppdateras ändras datumet för senaste uppdatering längst ned i policyn. Om det sker större ändringar i policyn eller i hur vi använder dina personuppgifter meddelas du via anslag på webbsidan eller e-postmeddelande innan ändringarna träder i kraft om det krävs enligt lag. Läs gärna denna personuppgiftspolicy då och då så håller du dig informerad om hur vi på Bonnier News behandlar dina personuppgifter.
Policyn uppdaterades senast den: 23 mars 2022