Inom mediekoncernen Bonnier News ingår Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag (“Bolagen” eller “vi”, “oss”). Vi erbjuder våra kunder en rad olika tjänster och produkter inom bl.a. nyhetsmedia med fokus på den svenska marknaden. Bonnier News AB tillhandahåller bland annat DN, Expressen, HD/Sydsvenskan och flera magasin och lokaltidningar samt NOA Gallery. Dagens Industri Aktiebolag tillhandahåller bland annat tidningen Dagens Industri. Bolagen samarbetar för att upprätthålla en gemensam kunddatabas med god datakvalitet. Genom samarbetet möjliggörs en effektiv och integritetsvänlig behandling av kunddata eftersom vi delar på resurser och kompetens. I denna policy beskriver vi hur vi behandlar personuppgifter inom ramen för detta samarbete.
Samarbetet administreras av Bonnier News AB. Bolagen är gemensamt personuppgiftsansvariga för behandlingen i den gemensamma kunddatabasen.
Här kan du begära registerutdrag, radering och utöva dina övriga rättigheter i förhållande till den gemensamma databasen. Om du har frågor kring den gemensamma behandlingen är du välkommen att kontakta vårt dataskyddsteam. Skicka då ett mejl till dataskydd.kdb@bonniernews.se. Läs gärna vidare för mer information om hur vi använder personuppgifter och vilka rättigheter du har.
Personuppgifter vi samlar in
Vilka personuppgifter behandlas gemensamt?
Följande uppgifter kan komma att behandlas i den gemensamma kunddatabasen:
Namn och kontaktuppgifter. För- och efternamn, e-postadress, postadress och telefonnummer.
Personnummer. För att kunna stämma av mot NIX-registret där du som konsument kan spärra ditt telefonnummer från telefonförsäljning, samt för kontroll av avlidna.
Demografiska data. Ålder (inklusive födelsedatum) och kön samt statistik om det område där du bor, t.ex. uppgifter om det bor en stor andel småbarnsfamiljer eller pensionärer i området, eller om det överlag finns många hyresrätter eller bostadsrätter i området, samt information om det hushåll du tillhör äger en bil eller inte.
Uppgifter om dina köp och engagemang. Produktkategori och produkttyp, t.ex. vilken slags produkt du köpt (tidning eller bok) och om produkten är en betalprodukt eller gratistjänst, samt om det är en digital tjänst eller inte, produktens/tjänstens varumärke, information om du har ett pågående kundengagemang, och eventuellt abonnemangsnummer/kundnummer.
Kund-ID och hushålls-ID. Vi skapar ett kund-ID som används vid kommunikation internt samt i kommunikation med Bisnode Sverige AB. Hushålls-ID används för att begränsa mängden reklam till ett och samma hushåll.
Om du kontaktar Bonnier News dataskyddsteam så kommer vi även att spara dina autentiseringsuppgifter om du registrerar ett konto för hantering av registerutdrag m.m., samt eventuell feedback, information och frågor som du skickar till oss.
Om du begär att vi spärrar dig från direktmarknadsföring och telefonförsäljning så kommer vi att behålla en kopia av dina kontaktuppgifter i våra interna spärrlistor för att se till att du inte får del av oönskad marknadsföring.
Hur samlas personuppgifterna in?
Vissa uppgifter har du lämnat själv till det bolag där du är kund eller vars tjänst du använder (dvs antingen Bonnier News AB eller Dagens Industri Aktiebolag), t.ex. dina kontaktuppgifter i samband med att du tecknar en prenumeration eller gör ett köp.
Vi registrerar även uppgifter om dina köp och engagemang.
Bonnier News AB samlar även in uppgifter från Bisnode Sverige AB som vi använder för att kontrollera och komplettera dina kontaktuppgifter (namn, adress, telefonnummer), samt för att tillföra statistiska data för ditt bostadsområde, hushålls-ID samt information om hushållet äger en bil eller inte. Vi kompletterar även dina uppgifter med ditt personnummer så att vi kan utföra kontroll mot NIX-registret innan telefonförsäljning sker samt för kontroll av avlidna.
Hur vi använder personuppgifter
Personuppgiftsbehandling som sker gemensamt
Ändamålen med vår gemensamma personuppgiftsbehandling är att upprätthålla en gemensam kunddatabas med god datakvalitet, vilket innefattar att sammanställa kunduppgifter och att kontrollera att uppgifterna är korrekta, uppdaterade och ändamålsenliga, samt att möjliggöra för Bolagen att använda kundregistret för vissa tillåtna ändamål (se nedan under rubriken "Tillåtna ändamål"). Genom att dela viss begränsad kunddata kan vi på ett effektivt och integritetsvänligt sätt använda data för att bli mer relevanta i vår marknadsföring samt för att visa anpassat innehåll och annonser på våra webbsidor.
Tillåtna ändamål
Bolagen får hämta personuppgifter i den gemensamma databasen för de ändamål som vi har sammanfattat nedan. Bonnier News AB och Dagens Industri Aktiebolag är ensamt personuppgiftsansvariga för sin egen vidarebehandling av de uppgifter som har hämtats för dessa ändamål.
Direktmarknadsföring och telefonförsäljning. Adresser och telefonnummer kan användas för direktmarknadsföring via post och telefonförsäljning. Bolagen kan välja segment som de tror är relevanta för den aktuella kampanjen, t.ex. "män i åldersspannet 40-45 år som bor i Stockholm". Självklart ska Bolagen alltid respektera NIX-spärrar och om du har invänt mot marknadsföringen.
Anpassa innehåll, annonser och erbjudanden. Bolagen kan använda uppgifterna för att anpassa sitt innehåll, erbjudanden och annonser baserat på exempelvis ålder, bostadsord och demografiska data.
Kundanalys. Bolagen kan använda uppgifterna för att göra analyser som möjliggör för dem att bättre förstå sina kunder, t.ex. kan de få reda på statistik om vilket åldersspann deras kunder tillhör, eller om kunderna mestadels bor i storstäder eller småstäder. På detta sätt kan Bolagen förbättra sin kundkommunikation, marknadsföring och service. Denna typ av analyser ska främst göras med hjälp av anonymiserad data.
Produktutveckling. Bolagen kan använda uppgifterna i den gemensamma kunddatabasen för att utveckla och förbättra sina egna befintliga produkter och tjänster, t.ex. att uppdatera funktioner.
Din rätt att invända. Du har rätt att invända mot viss behandling, vänligen läs mer under "HUR DU KOMMER ÅT OCH KONTROLLERAR DINA UPPGIFTER".
Laglig grund
Det Bolag vars tjänst/produkt som du har köpt eller använder kan samla in dina personuppgifter med olika lagliga grunder, t.ex. för att det är nödvändigt för att uppfylla ett avtal med dig, med ditt samtycke, eller för att bolaget har ett berättigat intresse av behandlingen.
Den lagliga grunden för vår gemensamma personuppgiftsbehandling är vårt (dvs Bolagens) berättigade intresse att kunna bedriva vår verksamhet på ett effektivt och integritetsvänligt sätt genom en enhetlig, kvalitetssäker och effektiv dataanalysförmåga. Genom det gemensamma kundregistret kan våra berättigade intressen tillgodoses, nämligen
intresset av att ha korrekta och kompletta uppgifter till våra kunder för att t.ex. säkerställa leveranser,
intresset av att kunna marknadsföra våra produkter och tjänster, och
intresset av att förstå våra kunders önskemål och behov för att uppnå relevans i innehåll och annonser på sina sajter, bedriva bättre kommunikation, marknadsföring och service och utveckla bättre produkter.
I den utsträckning som vi behandlar dina personuppgifter för att hantera din begäran om registerutdrag, radering eller invändning gör vi det för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser. Den samordnade servicen som vi ger dig baserar vi även på vårt berättigade intresse att ge våra kunder god service och att förenkla för våra kunder att hantera sina rättigheter.
För att uppnå en balanserad behandling har vi gjort en s.k. "intresseavvägning" där vi har vägt våra berättigade intressen mot kunders integritetsintresse. I denna bedömning har vi bl.a. beaktat att den gemensamma behandlingen möjliggör för Bolagen att på ett integritetsvänligt sätt erbjuda relevanta annonsytor och konkurrenskraftiga produkter, vilket är särskilt viktigt för vår journalistiska verksamhet. En stor del av den journalistiska verksamheten finansieras via digitala annonser vilket gör det möjligt att tillhandahålla goda journalistiska produkter till rimliga priser, eller i vissa fall gratis. I bedömningen har vi även beaktat en mängd andra faktorer, t.ex. att ett begränsat antal okänsliga uppgifter behandlas, att vi har vidtagit omfattande kontroller och skyddsåtgärder, och att våra kunder och användare alltid har rätt att motsätta sig den gemensamma behandlingen.
Anledningar till att vi delar dina personuppgifter
Bolagen delar vissa personuppgifter på det sätt som beskrivs i denna policy. Bolagen är majoritetsägda bolag inom Bonnier News-koncernen.
Vi delar även information med företag som vi anlitar för att tillhandahålla kundservicesupport och IT-tjänster och som behöver tillgång till personuppgifter för att kunna tillhandahålla dessa tjänster. Dessa företag får endast behandla personuppgifter i enlighet med våra instruktioner. Vi kan också lämna ut personuppgifter som en del av en gemensam affär, exempelvis en sammanslagning eller försäljning av tillgångar.
Slutligen kan vi komma att behöva lämna ut eller spara dina uppgifter när vi anser att det är nödvändigt för att:
följa lagen eller rättslig process och ge ut information till polis och andra behöriga myndigheter
hantera och upprätthålla säkerheten för våra tjänster och produkter, däribland att förhindra eller stoppa en attack på våra system eller nätverk,
skydda rättigheter eller egendom som tillhör Bolagen.
Hur du kommer åt och kontrollerar dina personuppgifter
Vart kan jag vända mig?
Du kan få registerutdrag, begära radering och utöva övriga rättigheter avseende de personuppgifter som behandlas i den gemensamma kunddatabasen här. Om du har andra frågor eller synpunkter på den gemensamma behandlingen är du välkommen att kontakta vårt dataskyddsteam genom att mejla till dataskydd@bonniernews.se.
Du har följande rättigheter.
Samtycke
Om behandling av personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst återkalla samtycket för framtida behandling av dina personuppgifter. Behandlingen i den gemensamma databasen grundas dock inte på samtycke, och därför finns inget samtycke att dra tillbaka för den gemensamma behandlingen. Du kan däremot invända mot behandlingen och begära radering från den gemensamma databasen. Läs gärna mer om det nedan.
Registerutdrag och rätt till information om behandling
Du har rätt att få en bekräftelse på om vi behandlar personuppgifter om dig eller inte. Om vi behandlar personuppgifter om dig har du rätt till en kopia av dina personuppgifter (s k registerutdrag) och information om hur vi behandlar personuppgifterna. Vi tillhandahåller ett registerutdrag som visar vilka uppgifter som behandlas inom ramen för den gemensamma behandlingen (utöver att du kan begära registerutdrag direkt från den verksamhet där du är kund som DN eller Dagens Industri).
Radering
Generell information om rätten till radering
Du har enligt GDPR i vissa fall rätt att få dina personuppgifter raderade. Rätten till radering gäller som utgångspunkt om:
personuppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål som de har samlats in,
du återkallar ett samtycke som behandlingen grundar sig på,
uppgifterna behandlas för direktmarknadsföring eller telefonförsäljning och du invänder mot behandlingen,
du invänder mot annan behandling som sker med berättigat intresse som laglig grund, och vi saknar berättigade skäl att fortsätta behandla personuppgifterna som väger tyngre än ditt intresse av att få dem raderade,
uppgifterna har behandlats på ett olagligt sätt,
uppgifterna måste raderas för att uppfylla en rättslig förpliktelse, eller
uppgifterna har samlats in i samband med erbjudande av informationssamhällets tjänster riktade mot barn.
Det finns också vissa undantag när rätten till radering inte gäller. Undantag gäller om behandlingen är nödvändig
för att utöva rätten till yttrande- och informationsfrihet,
för att uppfylla en rättslig förpliktelse, t ex om måste vi spara spara uppgifter om transaktioner i 7 år för att uppfylla bokföringslagens regler, eller
för att kunna fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk, t ex om vi hamnar i tvist med dig,
om behandlingen är nödvändig för arkivändamål av allmänt intresse eller av vetenskapliga, historiska eller statistiska ändamål, av skäl som rör ett allmänt viktigt intresse på folkhälsoområdet, eller för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning.
Möjlighet till radering från den gemensamma kunddatabasen
Om du begär radering från den gemensamma kunddatabasen kommer vi som huvudregel att radera dina uppgifter. Även om det finns vissa undantag i GDPR då rätten till radering inte gäller, är det i praktiken endast i yttersta undantagsfall som detta skulle bli aktuellt i förhållande till den gemensamma behandlingen.
Rättelse
Du har rätt att begära att vi rättar felaktig eller ofullständig information om dig, och att vi kompletterar din information.
Begränsning
Du har i vissa fall rätt att begära att vi begränsar behandlingen av dina uppgifter.
Om du tycker att uppgifterna vi har om dig inte är korrekta har du rätt att begära att vi begränsar behandlingen under den tid som vi kontrollerar om uppgifterna är korrekta.
Om du tycker att vår behandling strider mot lag och inte vill att uppgifterna ska raderas kan du begära att vi istället begränsar användningen av uppgifterna.
Om vi inte längre behöver personuppgifterna för ändamålen med behandlingen men du behöver dem för att kunna fastställa eller försvara rättsliga anspråk.
Om du har invänt mot behandlingen och vi ska avgöra om vi har berättigade skäl som väger tyngre än dina berättigade skäl att invända, kan du begära att användningen av uppgifterna begränsas under den tiden vi utför vår kontroll.
Om behandlingen begränsas får sådana uppgifter endast lagras och i övrigt behandlas med ditt samtycke eller för att fastställa, göra gällande eller försvara rättsliga anspråk eller för att skydda någon annan fysisk eller juridisk persons rättigheter eller för skäl som rör ett viktigt allmänintresse.
Dataportabilitet
Under GDPR har du i vissa fall en rätt till dataportabilitet, dvs att få ut personuppgifter som tillhandahållits från dig, i ett strukturerat, allmänt använt och maskinläsbart format samt att kunna överföra dessa till annan personuppgiftsansvarig. Detta gäller dock endast personuppgifter som behandlas med ditt samtycke eller för att det är nödvändigt för att uppfylla ett avtal med dig. Eftersom behandlingen i den gemensamma databasen sker med berättigat intresse som laglig grund (inte samtycke eller avtal) blir rätten till dataportabilitet inte gällande i förhållande till den gemensamma behandlingen.
Invändning
Du har rätt att när som helst invända mot Bolagens direktmarknadsföring via post, e-post, sms och telefon, inklusive profilering för dessa ändamål, och Bolagen ska då upphöra med sin behandling av dina uppgifter för dessa ändamål. Du har också rätt att invända mot att Bolagen kan hämta dina uppgifter från den gemensamma kunddatabasen för direktmarknadsföring och telefonförsäljning. Denna rättighet är absolut.
Du kan också invända mot annan behandling som sker baserat på den lagliga grunden berättigat intresse (artikel 6(1)(f) GDPR). Vi ska då upphöra med behandlingen om vi inte kan visa avgörande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter. Vi behöver inte heller upphöra med behandlingen om det sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.
Om du invänder mot behandlingen i den gemensamma databasen kommer vi som huvudregel att radera dina uppgifter från databasen.
Klagomål till IMY
Du har rätt att framföra klagomål hos Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), som är den myndighet i Sverige som utövar tillsyn över hur vi som företag följer lagstiftningen. IMY:s sajt hittar du här: https://www.imy.se/.
Övrigt
Utövandet av dina rättigheter är kostnadsfritt. Vi besvarar i regel din begäran inom en månad. Tiden för återkoppling kan förlängas med ytterligare två månader vid särskilt komplicerade begäran eller vid ett stort antal begäran. Vi förbehåller oss rätten att vid orimlig eller uppenbart ogrundad invändning eller begäran ta ut en rimlig avgift för åtgärden.
Om du vill utöva dina rättigheter i förhållande till personuppgiftsbehandling som sker utanför den gemensamma kunddatabasen hos respektive tidning/magasin eller NOA Gallery, kan du vända dig till relevant kundservice. Du kan också utöva dina rättigheter via Bonnier News Integritetscenter som du hittar här. Du hittar kontaktuppgifter till oss här.
Om du begär att vi spärrar dig från direktmarknadsföring och telefonförsäljning så kommer vi att behålla en kopia av dina kontaktuppgifter i våra interna spärrlistor för att se till att du inte får del av oönskad marknadsföring.
Som regel fattar vi inte beslut som bygger på automatisk bearbetning och profilering som får en rättslig effekt för dig enligt definition i artikel 22 GDPR. Om vi skulle använda oss av sådana förfaranden i enskilda fall informerar vi dig om detta separat och begär ditt samtycke före att sådan ny användning av dina personuppgifter skulle ske, i den utsträckning det krävs enligt lag.
Säkerhet för dina personuppgifter
Bonnier News AB använder en rad säkerhetstekniker och säkerhetsmetoder för att skydda dina personuppgifter från otillåten tillgång, oönskad förändring samt förlust av data. Exempelvis lagras personuppgifter med begränsad åtkomst och finns i skyddade lokaler.
Var vi sparar och behandlar personuppgifter
De uppgifter som finns i den gemensamma kunddatabasen lagras och behandlas inom EU/EES.
Hur länge vi sparar personuppgifter
För behandlingen i den gemensamma databasen gäller följande lagringsfrister.
Kunddata (dvs. namn, kontaktuppgifter, ålder, kön, personnummer, kund-ID/hushålls-ID och uppgifter om dina köp och kundengagemang) sparas så länge som du har ett aktivt kundengagemang med något av Bolagen och upp till 24 månader därefter om du inte dessförinnan har begärt att dina uppgifter ska raderas.
Om du inte längre har ett aktivt kundengagemang spärras dina uppgifter för telefonmarknadsföring efter 12 månader om du har anmält dig till NIX-registret.
De gallringsfrister som anges ovan gäller behandling i den gemensamma databasen. Andra gallringsfrister kan gälla för annan personuppgiftsbehandling. Eftersom behoven kan variera för olika typer av data och för olika typer av produkter, tjänster och sammanhang, kan lagringsfristerna variera. Läs gärna mer i den personuppgiftspolicy som gäller för det Bolag där du är kund eller vars tjänst du använder.
Cookies och liknande teknik
För information om vilka cookies som används av Bolagen, vänligen läs den cookiepolicy som gäller för sajten/appen.
Ändringar i denna personuppgiftspolicy
Vi ser löpande över den information som vi ger Bolagens kunder, och vi uppdaterar denna när det behövs med hänsyn till den feedback vi får eller om personuppgiftsbehandlingen förändras. När en policy uppdateras ändras datumet för senaste uppdatering under Uppdateringar.
Om det sker väsentliga förändringar i hur vi behandlar dina personuppgifter meddelas du via anslag på webben eller e-postmeddelande innan ändringarna träder i kraft i den utsträckning det krävs enligt lag. Läs gärna denna personuppgiftspolicy då och då så håller du dig informerad om hur vi behandlar dina personuppgifter och skyddar din integritet.
Kontakta oss
Har du frågor om vår personuppgiftsbehandling eller om du vill komma i kontakt med vårt dataskyddsombud kan du skicka ett mejl till dataskydd@bonniernews.se. Ange särskilt att du vill komma i kontakt med dataskyddsombudet.
Om du vill kontakta kundservice för något av våra varumärken hittar du kontaktuppgifter här.
Uppdateringar
Denna policy uppdaterades senast den: 20 juni 2022.